Warsztaty dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe/filmowe) [430-KS1-2WDM]
Rok akademicki 2021/22
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztaty dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe/filmowe) [430-KS1-2WDM] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Wojciech Siwak |
Literatura: |
Literatura: 1. Boniecka B. Panasiuk J., Ustność - potoczność w audycjach radiowych, [w:] Boniecka B. Panasiuk J., (red.), O języku audycji radiowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 213-232. 2. Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006 (fragmenty) 3. Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Poltext, Warszawa 2015, rozdział V: Perspektywy rozwojowe radia, s. 155-216. 4. Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, [w:] M. Jeziński (red.), Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, Toruń 2009, s. 44-56. 5. Jędrzejewski S., Technologia programu radiowego, [w:] Chudziński E. (red.), Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała 2007, s. 348-360. 6. McLeish R., Produkcja radiowa, tłum. Agata Sadza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, rozdziały: Wywiad, Sonda uliczna, s. 93-123. 7. Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2017, Nr 1 (68), s. 29-41 |
Zakres tematów: |
1. Radio dawniej i dziś. Modele radia, zasięg, instytucje i korporacje radiowe. Gatunki radiowe i typy programów radiowych. Ewolucja radia – zmiany techniczne, nowe gatunki, nowe sposoby emisji 2. Ramówka i formaty radia. Playlisty i bloki tematyczne 3. Struktura informacji w radiu 4. Język radia – podstawy wypowiedzi radiowej. Dobre praktyki i błędy językowe 5. Nagrywanie i edycja materiałów dźwiękowych. Programy do edycji i montażu dźwięku: Audacity (stand alone), Bandlab (online) 6. Wywiad radiowy. Typy wywiadów. Przygotowanie do zbierania materiałów. Przeprowadzenie wywiadu 7. Sonda uliczna. Specyfika nagrań w terenie. Przeprowadzenie sondy ulicznej 8. Program informacyjny. Ćwiczenia lektorskie 9. Dyskusja. Ćwiczenia z prowadzenia/nagrania programu z kilkoma uczestnikami 10. Program autorski. Planowanie audycji. Praca nad scenariuszem. Dobór materiału. Playlisty i komentarze 11. Reportaż radiowy. Typy reportażu. Mistrzowie reportażu radiowego. Scenariusz reportażu 12. Podcast I. Specyfika i typy podcastów. Scenariusz podcastu. Przygotowanie materiału 13. Podcast II. Montaż podcastu i przygotowanie do emisji 14. Omówienie projektów zaliczeniowych I 15. Omówienie projektów zaliczeniowych II |
Metody dydaktyczne: |
Warsztaty, dyskusja, praktyczne ćwiczenia z nagrywania, edycji i montażu materiałów dźwiękowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych ćwiczeń, zadań oraz projektów. Zaliczenie na ocenę na podstawie ilości uzyskanych punktów. Forma zaliczenia: Laboratorium rozliczane w systemie punktowym, obejmującym: obecność, aktywność i dyskusję na zajęciach, ćwiczenia i prace warsztatowe, projekt zaliczeniowy. Punktacja: Obecność - 2 pkt. x 15 = 30 pkt. Aktywność: udział w dyskusji – do 5 pkt., udział w dyskusji i interpretacja zadanej literatury – do 10 pkt. Praca warsztatowa – do 15 pkt. Student ma obowiązek zrealizować minimum dwie spośród pięciu proponowanych prac warsztatowych (wywiad, sonda uliczna, ćwiczenie lektorskie – serwis informacyjny, krótka dyskusja radiowa, fragment programu autorskiego). Istnieje możliwość zrealizowania dodatkowych prac warsztatowych w celu podwyższenia punktacji. Projekt zaliczeniowy – do 50 pkt. Projekt może być zrealizowany w jednym z następujących obszarów: wywiad, felieton, reportaż, dyskusja/debata radiowa, program autorski, podcast. Projekt ma być nagranym, zmontowanym i gotowym do emisji materiałem dźwiękowym. Skala ocen: 81-90 – dostateczny, 91-100 - dostateczny+, 101-110 – dobry, 111-120 - dobry+, 121-140 - bardzo dobry |
Uwagi: |
Grupa nr 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.