Metody badań w językoznawstwie [340-AH1-3MBJ]
Rok akademicki 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań w językoznawstwie [340-AH1-3MBJ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Diana Saniewska |
Literatura: |
Helbig G., Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Warszawa, 1982. Ivic M., Kierunki w lingwistyce, Warszawa, 1975. Malmberg B., Nowe drogi w językoznawstwie: przegląd szkół i metod, Warszawa, 1969. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stelmaszczyk, Łódź 2013. Metodologie językoznawstwa. Od genu języka do dyskursu, red. P. Stelmaszczyk 2011. Grucza F., Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Dzieła wybrane, t. 8, Warszawa 2017; tu: rozdz. 3: Lingwistyka – jej przedmiot i status. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, wyd. dowolne. Piwowarczyk D.R., Językoznawstwo historyczno-porównawcze indoeuropejskie a współczesne gramatyki historyczne języka polskiego (online). de Saussure T., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004: przedmowa Magdaleny Danielewiczowej (s.11-23) oraz „O dwoistej naturze języka” (fragment 22b-29), s.81-95. Kiklewicz, A., Strukturalizm a lingwistyka funkcjonalna, „LingVaria” 2013, 8(16), s. 61–75. Stelmaszczyk P., O paradygmatach w językoznawstwie (na przykładzie językoznawstwa generatywnego), „Linguistica Copernicana” 2019, t. 15, s. 37–59. Derra A., Język i jego problematyczne właściwości w teorii Noama Chomsky’ego, w: Modularność umysłu, red. Szymon Wróbel, Poznań-Kalisz 2007, s. 207–221. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 2006. Kucz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000. Lakoff G., Johnson M.: Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 . Whorf B.L., Język, myśl i rzeczywistość, wyd. dowolne. Wąsińska K., Językoznawstwo korpusowe – próba oceny nowych narzędzi badawczych na podstawie książki Corpus Linguistic for Grammar. A Guide for Research Christiana Jonesa i Daniela Wallera (London–New York 2015, 201 s.), „Forum Lingwistyczne” 2019, 6(6), s. 145-150. Salwa P., Umberto Eco : hybrydowe teksty, kłączowe narracje i ironia, „Pamiętnik Literacki” 2004, t. 95, 3, s. 127-138. Korus J., Zastosowanie semiologii mediów Rolanda Barthesa w analizie tekstów publicystycznych. Przypadek „Alfabetu leminga” Roberta, „Studia Medioznawcze” 2016, 4(67), s. 75-82. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. R. Wodak, M. Krzyżanowski, tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa 2011. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć: po co językoznawstwu metodologie 2. Przedmiot lingwistyki 3. Teoria rewolucji naukowych 4. Gramatyka porównawcza, językoznawstwo historyczno-porównawcze 5. Strukturalizm, funkcjonalizm 6. Od deskryptywizmu do generatywizmu 7. Pragmatyka 8. Postmodernizm w językoznawstwie 9. Socjolingwistyka, psycholingwistyka 10. Językoznawstwo kognitywne, etnolingwistyka 11. Językoznawstwo korpusowe 12. Sposoby badania tekstu 13. Analiza dyskursu 14. Analiza dyskursu 15. Zaliczenie |
Metody dydaktyczne: |
metoda heurystyczna, dyskusje, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach i wykonanych zadań. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.