Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-4JIH] Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-4JIH]
Zajęcia: Rok akademicki 2022/23 [2022] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala A207 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Justyna Juszczak
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.

2.Cieszyńska J., Korendo M, Fabisiak-Majcher A, (red.), Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne 2012.

3.Chrzanowska I, Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2020.

4.Dykcik W, (red.), Pedagogika specjalna. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001.

5.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, 2019.

6.Kielin J, (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Wydawnictwo GWP. Gdańsk 1999.

7.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo naukowe, PWN. Warszawa 2016.

8.Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo UW. Warszawa 1998.

9. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UAM, Olsztyn 2015.

Literatura uzupełniająca:

1.Cytowska B., Wilczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Wydawnictwo „Impuls", 2006.

2. Błeszyński J.J, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Autystycznych. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

3. Rafał-Łuniewska J., (2014), Raport z działań Projektu realizowanego przez WSPE od 2012 r. do 2014 r. zawierającego dane i wnioski ze szkoleń dla Liderów ds. WWRD oraz z upowszechniania przez nich programu pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym”, Warszawa: ORE, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/aktualnosci-start/92-

-pracownie-ore/specjalne -potrzeby - edukacyjne start=15 [dostęp: 11.07.2017 r.]

4.Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym, Warszawa 1991: ORE

5.Strassmeier W, Wczesna interwencja wczesnodziecięca, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.

Zakres tematów:

1.Definicja i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania - w dokumentach międzynarodowych oraz w Polskim prawie.

3.Ośrodki Wczesnej Interwencji - zadania i zasady funkcjonowania

4.Aspekty organizacyjne wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka

5. Diagnoza funkcjonalna we wczesnym wspomaganiu i rozwoju dziecka.

6. Zespół wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka.

7. Zasady wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

8. Formy i metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

9. Konstruowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka w perspektywie diagnozy funkcjonalnej. Studium indywidualnego przypadku

10. Współpraca z rodziną. Grupy wsparcia dla rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, zasady tworzenia, rola i zadania w procesie tworzenia grup wsparcia pedagoga specjalnego.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, praca w małych zespołach, dyskusja, instruktaż, analiza dokumentów ucznia.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)

- wykonanie i omówienie projektu schematu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

- aktywność na zajęciach

Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)