Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-4JIH]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-4JIH] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Justyna Juszczak |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021. 2.Cieszyńska J., Korendo M, Fabisiak-Majcher A, (red.), Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne 2012. 3.Chrzanowska I, Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2020. 4.Dykcik W, (red.), Pedagogika specjalna. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2001. 5.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, 2019. 6.Kielin J, (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Wydawnictwo GWP. Gdańsk 1999. 7.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo naukowe, PWN. Warszawa 2016. 8.Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo UW. Warszawa 1998. 9. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UAM, Olsztyn 2015. Literatura uzupełniająca: 1.Cytowska B., Wilczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Wydawnictwo „Impuls", 2006. 2. Błeszyński J.J, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Autystycznych. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011. 3. Rafał-Łuniewska J., (2014), Raport z działań Projektu realizowanego przez WSPE od 2012 r. do 2014 r. zawierającego dane i wnioski ze szkoleń dla Liderów ds. WWRD oraz z upowszechniania przez nich programu pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym”, Warszawa: ORE, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/aktualnosci-start/92- -pracownie-ore/specjalne -potrzeby - edukacyjne start=15 [dostęp: 11.07.2017 r.] 4.Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym, Warszawa 1991: ORE 5.Strassmeier W, Wczesna interwencja wczesnodziecięca, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012. |
Zakres tematów: |
1.Definicja i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania - w dokumentach międzynarodowych oraz w Polskim prawie. 3.Ośrodki Wczesnej Interwencji - zadania i zasady funkcjonowania 4.Aspekty organizacyjne wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka 5. Diagnoza funkcjonalna we wczesnym wspomaganiu i rozwoju dziecka. 6. Zespół wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka. 7. Zasady wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 8. Formy i metody wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 9. Konstruowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania i rozwoju dziecka w perspektywie diagnozy funkcjonalnej. Studium indywidualnego przypadku 10. Współpraca z rodziną. Grupy wsparcia dla rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną, zasady tworzenia, rola i zadania w procesie tworzenia grup wsparcia pedagoga specjalnego. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, praca w małych zespołach, dyskusja, instruktaż, analiza dokumentów ucznia. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) - wykonanie i omówienie projektu schematu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną - aktywność na zajęciach Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.