Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JJT]
Rok akademicki 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JJT] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Podstawka |
Literatura: |
Błeszyński, J. (2010). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. Bogdanowicz, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2012). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy. Podręcznik. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Zarząd Główny. Gładyszewska-Cylulko, J., Plichta, P., Cytowska, B., Drzazga, A., Szczupał, B. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Grycman, M. (2009). Sprawdź, jak się porozumiewam. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Grycman, M. (2014). Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców. Kwidzyn: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Hannafrod, C. (1998). Zmyślne ruchy, które doskonalną umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów: MEDYK. Kaufman, R., K. (2022). Autyzm. Przełom w przejściu. Białystok: Wydawnictwo Kobieca. Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. Skoczek, A., Piestrzyńska, A. (2016). Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo WAM. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć studenci_tki poznają następujące metody i techniki pracy terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną: Poranny krąg – stymulacja polisensoryczna J. Kielina Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz Metoda Wzory i Obrazki wg M. Frostig, D. Horne Metoda Kinezjologii Edukacyjnej wg P. Dennisona Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne Metoda PETO Son Rise Program/Growth through Play System Dogoterapia, felinoterapia Terapia ręki Sala doświadczenia świata Bajkoterapia Drama, muzykoterapia AAC – komunikacja alternatywna i wspomagająca Biofeedback |
Metody dydaktyczne: |
metoda projektu, konwersacja, dyskusja, gry dydaktyczne, mapa myśli, metoda zadań praktycznych, praca z tekstem |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego (kryteria oceny projektu: merytoryczne, formalne – forma i sposób prezentacji, aktywizowanie uczestników grupy, postawa osoby prezentującej projekt, zarządzanie czasem), obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.