Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JJT] Rok akademicki 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [380-RS5-5JJT]
Zajęcia: Rok akademicki 2023/24 [2023] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 10:45 - 12:15
sala A113 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
każdy poniedziałek, 12:30 - 14:00
sala A113 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Podstawka
Literatura:

Błeszyński, J. (2010). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls.

Bogdanowicz, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Warszawa: WSiP.

Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2012). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy. Podręcznik. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Zarząd Główny.

Gładyszewska-Cylulko, J., Plichta, P., Cytowska, B., Drzazga, A., Szczupał, B. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls.

Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Grycman, M. (2009). Sprawdź, jak się porozumiewam. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Grycman, M. (2014). Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców. Kwidzyn: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.

Hannafrod, C. (1998). Zmyślne ruchy, które doskonalną umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów: MEDYK.

Kaufman, R., K. (2022). Autyzm. Przełom w przejściu. Białystok: Wydawnictwo Kobieca.

Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN.

Skoczek, A., Piestrzyńska, A. (2016). Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Zakres tematów:

Podczas zajęć studenci_tki poznają następujące metody i techniki pracy terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną:

Poranny krąg – stymulacja polisensoryczna J. Kielina

Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

Metoda Wzory i Obrazki wg M. Frostig, D. Horne

Metoda Kinezjologii Edukacyjnej wg P. Dennisona

Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Metoda PETO

Son Rise Program/Growth through Play System

Dogoterapia, felinoterapia

Terapia ręki

Sala doświadczenia świata

Bajkoterapia

Drama, muzykoterapia

AAC – komunikacja alternatywna i wspomagająca

Biofeedback

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, konwersacja, dyskusja, gry dydaktyczne, mapa myśli, metoda zadań praktycznych, praca z tekstem

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego (kryteria oceny projektu: merytoryczne, formalne – forma i sposób prezentacji, aktywizowanie uczestników grupy, postawa osoby prezentującej projekt, zarządzanie czasem), obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)