Seminarium magisterskie I [520-KS2-1SEMM5]
Rok akademicki 2023/24
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie I [520-KS2-1SEMM5] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 9 |
Prowadzący: | Andrzej Proniewski |
Literatura: |
Literatura: Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. Barthes R., Mitologie, Warszawa 2000. Barthes R., System mody, Kraków 2005. Bednarek S., W kręgu małych ojczyzn: szkice regionalistyczne, Wrocław Ciechanów 1996. Burszta W. J., Kultura – ludowość – postfolkloryzm, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa 2009. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Warszawa 2014. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanisty, Warszawa 2016. Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010. Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. Jaroszyński P., Nauka w kulturze, Radom 2002 Karpiński J., Kultura i wielość rzeczywistości, Lublin 1992 Keen A., Kult amatora: jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007. Kisielewska A., Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Kraków 2009. Krąpiec M.A. (red.), Człowiek w kulturze, Warszawa 1994 Krąpiec M.A., Człowiek, kultura, uniwersytet, Lublin 1998 Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007. Lessig L., Wolna kultura, Warszawa 2005. Ładoński W., Urban S., Poradnik dla autorów prac dyplomowych, Legnica 2015 Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996. Rothenbuhler E., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, Kraków 2003. Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1992 Smolińska T., Rodzina o sobie: folklorystyczny aspekt rodzinnej tradycji kulturowej, Opole, 1992. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Wrzesień W., Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Warszawa 2009. |
Zakres tematów: |
Seminarium magisterskie: "Zagadnienia kultury dawnej i współczesnej" Tematyka seminarium będzie dotyczyła zagadnień kultury dawnej i współczesnej. Zajęcia będą się odbywały w trzech zakresach: 1. tematycznym – celem jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kultury dawnej i współczesnej a także antropologicznej refleksji kulturowej, co powinno im pomóc określić własne cele badawcze 2. metodologicznym – celem jest poznanie warsztatu pracy naukowej i odpowiednich narzędzi do napisania pracy magisterskiej 3. badawczym – celem jest opracowanie koncepcji prac magisterskich. Zakresy tematów: 1. Kultura w szerokim ujęciu; 2. Dawne i współczesne modele kulturowe; 3. Interdyscyplinarne odniesienie do kultury; 4. Symbole, znaki, obrzędy, liturgie, rytuały w kształtowaniu kultury; 5. „Stare” i „nowe” modele kulturowe w życiu codziennym (w Polsce i na Podlasiu); 6. Antropologia kulturowa; 7. Architektura i sztuka; 8. Teologia kultury; 9. Dziedzictwo kulturowe; 10. Rozwój kultury i nowe strategie. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem metody aktywizujące - burza mózgów metoda heurystyczna metoda problemowa metoda pokazu dyskusja moderowana |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe zawierające następujące kryteria: Ocena z wiedzy na podstawie aktywności na zajęciach i przy pomocy prezentacji z wyznaczonego przedmiotu badań w zakresie nauk o kulturze i religii (30%) Ocena z umiejętności na podstawie pracy pisemnej z wykorzystaniem pogłębionej umiejętności badawczej związanej z formułowaniem i analizą problemów badawczych z nauk o kulturze i religii, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy w zakresie nauk o kulturze i religii (40%) Ocena z kompetencji społecznych na podstawie samodzielności wypowiedzi związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz otwartości na nowe idee i poglądy, z zachowaniem gotowości do podejmowania polemiki inspirowanej argumentami nauk o kulturze i religii (30%) |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.