Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III [380-RS5-4JKR] Rok akademicki 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III [380-RS5-4JKR]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:00 - 11:15
sala A207 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Gawryluk
Literatura:

1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

2. Mikrut A., Wyczesany J.: Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Impuls, Kraków 2001.

3. Gajdzica Z.: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.

Literatura uzupełniająca:

4. Bogdanowicz M.: Recepty na dobre czytanie i pisanie. W: W. Turewicz (red.) Jak pomóc dziecku z dysortografią. ODn, Zielona Góra 2000.

5. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.

6. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001.

7. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006.

8. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, „Excalibur” Bydgoszcz 1992

9. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2000.

10. Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Glottispol, Gdańsk 1992.

11. Nagajowa M. „ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli” Warszawa 1995.

12. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI 1) z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne (poz. 996)

13. Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf

Zakres tematów:

1. Charakterystyka programu edukacji wczesnoszkolnej a możliwości rozwojowe i edukacyjne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

2. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania.

3. Zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych i ich wpływ na nabywanie umiejętności pisania i czytania.

4. Rozwiązania metodyczne w edukacji polonistycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

5. Dostosowania wymagań edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, rozmowa, dyskusja dydaktyczna

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

egzamin pisemny - test zawierający pytania zamknięte/otwarte (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).

-rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe.

-aktywność podczas zajęć.

-praca zaliczeniowa- scenariusz zajęć,

Warunek przystąpienia do egzaminu:

- zaliczenie ćwiczeń,

- obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności

należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)