Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III [380-RS5-4JKR]
Rok akademicki 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III [380-RS5-4JKR] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Anna Gawryluk | ||||||||||||
Literatura: |
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. 2. Mikrut A., Wyczesany J.: Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Impuls, Kraków 2001. 3. Gajdzica Z.: Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002. Literatura uzupełniająca: 4. Bogdanowicz M.: Recepty na dobre czytanie i pisanie. W: W. Turewicz (red.) Jak pomóc dziecku z dysortografią. ODn, Zielona Góra 2000. 5. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989. 6. Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001. 7. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2006. 8. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, „Excalibur” Bydgoszcz 1992 9. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2000. 10. Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Glottispol, Gdańsk 1992. 11. Nagajowa M. „ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli” Warszawa 1995. 12. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI 1) z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealne (poz. 996) 13. Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka programu edukacji wczesnoszkolnej a możliwości rozwojowe i edukacyjne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 3. Zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych i ich wpływ na nabywanie umiejętności pisania i czytania. 4. Rozwiązania metodyczne w edukacji polonistycznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. 5. Dostosowania wymagań edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, rozmowa, dyskusja dydaktyczna |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test zawierający pytania zamknięte/otwarte (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu). -rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe. -aktywność podczas zajęć. -praca zaliczeniowa- scenariusz zajęć, Warunek przystąpienia do egzaminu: - zaliczenie ćwiczeń, - obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.