Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK]
Rok akademicki 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja międzykulturowa [380-OS2-1EMK] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Misiejuk | ||||||||||||||||
Literatura: |
MisiejukD., Kontekst kulturowy wychowania, Białystok 2021 Nikitorowuicz J., Edukacja miedzykulturowa w perspektywie paradygmatu wspólistnienia kultur, Białystok 2020 Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekscie procesów socjalizacji, Białystok 2013 Nussbaum M., Nie dla zysku Warszawa 2016 Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Edukacja wielokulturowa a międzykulturowa. Cele i założenia edukacji międzykulturowej. 2. Pogranicza kulturowe a społeczna przestrzeń komunikacyjna. Typy pogranicza a idea wspólnotowości - jako standard społeczny stosunków międzykulturowych. Typy pogranicza, pojęcie autochtonizmu, dyfuzja kultur na pograniczu. 3. Tożsamość kulturowa a identyfikacje społeczne. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. 4. Kwestia kompetencji kulturowych i kanonu kulturowego .Postawy wobec odmienności kulturowej. Stereotyp kulturowy i społeczny. Tolerancja jako wartość i postawa. Etnocentryzm i relatywizm kulturowy jako stereotypy postaw: nacjonalizmu, szacunku i postawy dialogiczności. 5. Dylematy kontaktu międzygrupowego w perspektywie różnicy kulturowej.Socjalizacja w perspektywie transmisji kultury: pojęcia akulturacji, asymilacji, enkulturacji, inkulturacji, kulturalizacji. 6. Problematyka tradycji i dziedzictwa kulturowego. 7. Transmisja kultury i jej międzygeneracyjny przekaz w perspektywie teorii i definicji kluczowych: symbol, wzór kulturowy, wartościowanie; normy. 8. Edukacja międzykulturowa w wymiarze praktyki pedagogicznej – pola pracy i działalności wychowawczej 9. Kształtowanie postaw otwartych – koncepcja M. Benneta |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajeciach - 80% oraz pozytywnie zdany egzamin - 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.