2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |||||
340-PN2-2ALT | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem dyskursu, rozmaitymi definicjami terminu i różnymi koncepcjami dyskursu, problematyką lingwistyki dyskursu, a także wykorzystywanymi metodami badawczymi. Tematyka spotkań obejmuje także analizę konkretnych, ważnych społecznie dyskursów w ujęciu lingwistycznym. Zajęcia kształcą umiejętność analizy dyskursu, z uwzględnieniem płaszczyzny poznawczej, komunikacyjnej, interakcyjnej, aksjologicznej, a także formułowania wypowiedzi (pisemnej i ustnej) na wskazany temat, należący do określonej przestrzeni dyskursywnej. |
|
||
340-PN2-1ATM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia zostaną poświęcone najważniejszym archetypom, toposom i motywom współtworzącym tożsamość kulturową Europy, obecnym w literaturze i kulturze polskiej. Ich problematyka zostanie ukazana zarówno przez pryzmat pierwotnego, retorycznego, jak i rozszerzonego, antropologicznego rodowodu. Celem zajęć będzie wskazanie źródeł tematycznego repertuaru literatury europejskiej, prześledzenie topiki kręgu śródziemnomorskiego i judeochrześcijańskiego, jej wieopostaciowości oraz funkcjonowania w literaturze i kulturze różnych epok. Ukazanie ich długiego trwania: znaczeniowej stałości i zmienności. Na zajęciach zostaną poddane analizie przykłady dzieł literackich i ikonograficznych prezentujące różne próby adaptacji, reinterpretacji, przenikania się i przeobrażeń omawianych archetypów i toposów. |
|
||
340-PN2-1BHL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci zapoznają się gatunkami piśmiennictwa biograficznego oraz problemami na styku biografii i twórczości. |
|
||
340-PN2-1DP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
|
||
340-PN2-2DSJ | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil studiów: ogólnoakademicki, moduł specjalnościowy: specjalność nauczycielska Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów: II, II stopnia, sem. zimowy Wymagania wstępne: językoznawstwo ogólne Liczba godzin dydaktycznych: 15 Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 30 godz. |
|
||
340-PN2-2EG | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1GSP | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pn. Kanon - lektura krytyczna skonstruowane wokół dzieł uznanych za kanoniczne, a więc niezbędne dla danej wspólnoty i jej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,nie tylko pozwala ustosunkować się do ukonstytuowanych wokół nich tradycyjnych wyobrażeń, stereotypów czy schematów interpretacyjnych, ale także ukierunkowuje na tworzenie interpretacji nowych, zgodnych z duchem czasu, nowymi metodologiami i technologiami, zgodnych z oczekiwaniami młodego człowieka stojącego wobec wyzwań przyszłości. Literatura nie jest tu traktowana jako odpowiedź ostateczna, ale kod symboliczny uczący rozumienia wieloznacznej i skomplikowanej rzeczywistości. |
|
||
340-PN2-1HSP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie kursu student zdobędzie umiejętność rozróżniania takich pojęć z zakresu stylistyki, jak: styl, odmiany stylowe polszczyzny, środek stylistyczny, neologizm, kresowizm. Uczestnicy mają możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii kształtowania stylu artystycznego i retorycznego, polskiego języka literackiego, dialektów polskich na kresach, neologizmów, przemian leksyki i frazeologii na przestrzeni wieków. |
|
||
340-PN2-1IDP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
||
340-PN2-2JOS | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||
340-PN2-1JZS | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-2JZS | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-2JKZ | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1KL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pn. Kanon - lektura krytyczna skonstruowane wokół dzieł uznanych za kanoniczne, a więc niezbędne dla danej wspólnoty i jej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,nie tylko pozwala ustosunkować się do ukonstytuowanych wokół nich tradycyjnych wyobrażeń, stereotypów czy schematów interpretacyjnych, ale także ukierunkowuje na tworzenie interpretacji nowych, zgodnych z duchem czasu, nowymi metodologiami i technologiami, zgodnych z oczekiwaniami młodego człowieka stojącego wobec wyzwań przyszłości. Literatura nie jest tu traktowana jako odpowiedź ostateczna, ale kod symboliczny uczący rozumienia wieloznacznej i skomplikowanej rzeczywistości. |
|
||
340-PN2-2KON2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia omawiają dwa podejścia do związków frazeologicznych, pierwsze: frazeologizmy jako zasób jednostek odtwarzalnych, wykorzystywanych w rozmaitych tekstach w postaci kanonicznej, rejestrowanej bądź zmodyfikowanej; drugie: stałe połączenia wyrazowe w procesie kształcenia językowego zarówno w aspekcie poszerzania wiedzy o języku, jak i rozwijania umiejętności sprawnego komunikowania się; kompetencja frazeologiczna jako składnik kompetencji komunikacyjnej. Uczestnicy rozważają trzy aspekty kształcenia frazeologicznego (komunikacyjny, poznawczy i kulturowy), co pozwala doskonalić umiejętności właściwego posługiwania się związkami frazeologicznymi w procesie komunikacji. |
|
||
340-PN2-2KON3 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Blok tematyczny: Literatura i sztuki wizualne obejmuje szerokie spektrum zagadnień odnośnie do związków między literaturą a malarstwem, rzeźbą, architekturą dotyczących powinowactw tematycznych i formalnych, wynikających m.in. z odniesień do europejskiego czy narodowego imaginarium, a także powiązań środowiskowych między pisarzami i artystami w określonym miejscu i czasie. Blok tematyczny: Literatura i film obejmuje zagadnienia dotyczące związków literatury i filmu na poziomie scenariusza, technik narracyjnych, analizy i interpretacji, biografii twórczej pisarza i zarazem filmowca. |
|
||
340-PN2-1KON3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
||
340-PN2-2KON1 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1KON2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1KON1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi. Składają się z trzech części: 1) krótkiej części wprowadzającej lub podsumowującej – tu najczęściej forma podawcza (różne techniki); 2) części teoretycznej – studenci w grupach albo samodzielnie opracowują w formie pisemnej podane zagadnienia, bazując na własnym przygotowaniu do zajęć, korzystając z przygotowanych przez prowadzącego materiałów, a także słowników i stron internetowych; 3) część praktyczna – samodzielnie bądź w grupach analizują odpowiednio dobrane do tematu zajęć teksty, wykorzystując przygotowane w pierwszej części zajęć materiały. Kolejność modułów i czas ich realizacji może być różny dla poszczególnych tematów. Teksty na kolejnych zajęciach są coraz bardziej skomplikowane. |
|
||
340-PN2-2LW | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przegląd dokonań leksykografii ostatniego półwiecza, zarówno w odniesieniu do leksykografii tradycyjnej, z której korzysta każdy filolog, jak i słowników dostępnych online, zwykle adresowanych do szerszego grona odbiorców. |
|
||
340-PN2-1LEK |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||
340-PN2-2LDM | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę i historię literatury dla dzieci i młodzieży; analiza wybranych utworów z kanonu lektur szkolnych Zakres tematyczny Historia dziecka, dzieciństwa i literatury dla dzieci i młodzieży; wyznaczniki literatury dla młodych czytelników; dydaktyzm i ludyczność; gatunki literatury dla dzieci i młodzieży; kanon i poza kanonem; lektury szkolne; adaptacja literatury „dorosłej” na potrzeby młodego czytelnika; przekłady z literatury światowej na język polski (w tym cenzurowanie); najnowsze tendencje i mody czytelnicze w zakresie literatury dla młodego odbiorcy; regionalna twórczość dla dzieci; krytyka literatury dla młodego odbiorcy; ilustracja w literaturze dla dzieci; dziecko jako bohater literacki; analiza i interpretacja wybranych utworów dla dzieci i młodzieży, m.in. lektur szkolnych. |
|
||
340-PN2-2LDP | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proponowane lektury mają zaprezentować spectrum sposobów, w jaki literatura określa, pyta i odpowiada na wielkie i kontrowersyjne problemy współczesności. Myślenie obejmie wiek XX i XXI, a pytania dotyczyć będą europejskiego kręgu kulturowego. Wybrane do omówienia teksty to arcydzieła literatury światowej. 1.Wprowadzenie. Idea Europy i jej kryzys. 2. Kolonializm, niewolnictwo. 3. Totalitaryzm. 4. II wojna światowa. Holokaust. 5. Inny: kobieta, inny: nieheteronormatywny. 6. Globalizacja, wielokulturowość. 7. Wielkie epidemie. 8. Podsumowanie, zakończenie. Co dalej z Europą? |
|
||
340-PN2-2LPK | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pogranicznymi uwarunkowaniami powstawania ( i odbioru) wielu dzieł z kanonu lektur szkolnych, ich pograniczną tematyką i poetyką oraz wskazanie integrującej roli nauczyciela-polonisty w procesie przyswajania wiedzy. Pograniczność jest tu rozumiana w sensie terytorialnym (regionalnym, narodowym, światowym), językowym i kulturowym, oznacza też jednak transdyscyplinarną misję literatury i transdyscyplinarne podejście do problemów omawianych w szkole na lekcach z różnych przedmiotów. Prowadzący omówią teoretyczne aspekty tak pojętego pogranicza oraz przykłady realizacji tej idei w praktyce szkolnej. |
|
||
340-PN2-1MBL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie z najważniejszymi kierunkami metodologicznymi w badaniach literackich oraz wykształcenie postaw krytycznych wobec nich. Przegląd i charakterystyka wybranych XX-wiecznych stanowisk metodologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem metod strukturalnych, psychoanalitycznych i hermeneutycznych. Problematyka szczegółowa: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa - rekonesans. Psychologiczne narzędzia badania procesu twórczego. Strukturalistyczne narzędzia badania dzieła literackiego. Badanie procesu odbioru: socjologia literatury, hermeneutyka, dekonstrukcja. |
|
||
340-PN2-1MBJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią ogólna nauk oraz synchronicznymi i diachronicznymi aspektami metodologii badań językoznawczych (na tle historii dyscyplin), w tym z terminologią i najważniejszymi teoriami. |
|
||
340-PN2-1MKL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje nauczyciela polonisty w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego na poziomie szkoły podstawowej. Po ukończeniu kursu student powinien znać założenia kształcenia polonistycznego zawarte w podstawie programowej dla szkół podstawowych w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego, potrafić świadomie wybrać metodę pracy właściwą do zakładanych celów i typu lekcji, znać różne sposoby organizowania sytuacji lekcyjnych związanych z omawianiem różnych tekstów kultury w szkole podstawowej. |
|
||
340-PN2-1MNJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis: Przedmiot rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje nauczyciela polonisty w domenie kształcenia językowego na poziomie szkoły podstawowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa i metodyki nauki o języku. |
|
||
340-PN2-2MKP | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot rozwija umiejętności praktyczne i kompetencje nauczyciela polonisty w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Po ukończeniu kursu student powinien znać założenia kształcenia polonistycznego zawarte w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych w zakresie kształcenia literackiego i kulturowego, potrafić świadomie wybrać metodę pracy właściwą do zakładanych celów i typu lekcji, znać różne sposoby organizowania sytuacji lekcyjnych związanych z omawianiem różnych tekstów kultury w szkole ponadpodstawowej. |
|
||