2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
340-PN2-2ALT |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem dyskursu, rozmaitymi definicjami terminu i różnymi koncepcjami dyskursu, problematyką lingwistyki dyskursu, a także wykorzystywanymi metodami badawczymi. Tematyka spotkań obejmuje także analizę konkretnych, ważnych społecznie dyskursów w ujęciu lingwistycznym. Zajęcia kształcą umiejętność analizy dyskursu, z uwzględnieniem płaszczyzny poznawczej, komunikacyjnej, interakcyjnej, aksjologicznej, a także formułowania wypowiedzi (pisemnej i ustnej) na wskazany temat, należący do określonej przestrzeni dyskursywnej. |
|
||
340-PN2-1ATM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia zostaną poświęcone najważniejszym archetypom, toposom i motywom współtworzącym tożsamość kulturową Europy, obecnym w literaturze i kulturze polskiej. Ich problematyka zostanie ukazana zarówno przez pryzmat pierwotnego, retorycznego, jak i rozszerzonego, antropologicznego rodowodu. Celem zajęć będzie wskazanie źródeł tematycznego repertuaru literatury europejskiej, prześledzenie topiki kręgu śródziemnomorskiego i judeochrześcijańskiego, jej wieopostaciowości oraz funkcjonowania w literaturze i kulturze różnych epok. Ukazanie ich długiego trwania: znaczeniowej stałości i zmienności. Na zajęciach zostaną poddane analizie przykłady dzieł literackich i ikonograficznych prezentujące różne próby adaptacji, reinterpretacji, przenikania się i przeobrażeń omawianych archetypów i toposów. |
|
||
340-PN2-1BHL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wzbogacenie wiedzy historycznoliterackiej studenta o zagadnienia z zakresu biografistyki. Zapozna się on z ujęciem biografii jako historycznie zmiennej formy narracji, z zarysem historii biografistyki przez pryzmat kanonu dzieł biografistyki światowej i polskiej, z gatunkami piśmiennictwa biograficznego (np. biogram słownikowy, monografia typu życie i twórczość, reportaż biograficzny, biografia fabularyzowana) oraz – w odniesieniu do biografistyki poświęconej pisarzom – z metodologicznymi problemami na styku biografii i twórczości, m.in. biografizm w badaniach historycznoliterackich, problem źródeł biograficznych, kategoria faktu biograficznego). |
|
||
340-PN2-1DP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie: • problematyki diagnozy pedagogicznej, diagnozy problemów wych.,społ. • analizy etapów diagnozowania, diagnoz cząstkowych, • metod stawiania diagnoz, • rozpoznania potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych. |
|
||
340-PN2-2DSJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil studiów: ogólnoakademicki, moduł specjalnościowy: specjalność nauczycielska Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów: II, II stopnia, sem. zimowy Wymagania wstępne: językoznawstwo ogólne Liczba godzin dydaktycznych: 15 Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: 30 godz. |
|
||
340-PN2-2EG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poznanie zagadnień związanych z emisją głosu. Budowa, działanie i ochrona narządu mowy. Zasady emisji głosu, posługiwanie się aparatem emisji głosu zgodnie z zasadami. Skuteczne korygowanie błędów językowych i doskonalenie aparatu emisji głosu nauczyciela. Problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej. Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Poprawne posługiwanie się językiem polskim. |
|
||
340-PN2-1GSP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia o charakterze warsztatowym, mające na celu podniesienie kompetencji studentów kierunku filologia polska nauczycielska w zakresie formułowania i oceny wypowiedzi zróżnicowanych gatunkowo, w szczególności reprezentujących gatunki przyswajane w edukacji szkolnej. |
|
||
340-PN2-1HSP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie kursu student zdobędzie umiejętność rozróżniania takich pojęć z zakresu stylistyki, jak: styl, odmiany stylowe polszczyzny, środek stylistyczny, neologizm, kresowizm. Uczestnicy mają możliwość poszerzenia wiedzy na temat historii kształtowania stylu artystycznego i retorycznego, polskiego języka literackiego, dialektów polskich na kresach, neologizmów, przemian leksyki i frazeologii na przestrzeni wieków. |
|
||
340-PN2-1IDP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
|
||
340-PN2-2JOS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Rozwijanie znajomości języka specjalistycznego dotyczącego humanistyki, zwłaszcza filologii; terminologia literaturoznawcza i językoznawcza; lektura artykułów naukowych z obcojęzycznej prasy specjalistycznej; ćwiczenia w pisaniu abstraktów. |
|
||
340-PN2-1JZS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Poszerzanie wiedzy z zakresu społecznych uwarunkowań języka, przejawów tych uwarunkowań i ich konsekwencji, także badań nad tymi aspektami funkcjonowania języka. |
|
||
340-PN2-2JZS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-2JKZ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wskazanie językowych i kulturowych aspektów dziedzictwa regionalnego oraz wskazanie na przykładzie problematyki regionalnej relacji między językiem i kulturą a innymi dyscyplinami humanistycznymi; osiągnięcia dialektologii, etnolingwistyki, lingwistyki kulturowej i kulturoznawstwa w rozwijaniu wiedzy i kształtowaniu kompetencji odbiorcy kultury regionalnej, prezentowanej jako część większego dziedzictwa – polskiego, słowiańskiego i europejskiego; językowo-kulturowe zróżnicowanie Podlasia i innych regionów pogranicznych (w ujęciu diachronicznym i synchronicznym); |
|
||
340-PN2-1KL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia pn. Kanon - lektura krytyczna skonstruowane wokół dzieł uznanych za kanoniczne, a więc niezbędne dla danej wspólnoty i jej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,nie tylko pozwala ustosunkować się do ukonstytuowanych wokół nich tradycyjnych wyobrażeń, stereotypów czy schematów interpretacyjnych, ale także ukierunkowuje na tworzenie interpretacji nowych, zgodnych z duchem czasu, nowymi metodologiami i technologiami, zgodnych z oczekiwaniami młodego człowieka stojącego wobec wyzwań przyszłości. Literatura nie jest tu traktowana jako odpowiedź ostateczna, ale kod symboliczny uczący rozumienia wieloznacznej i skomplikowanej rzeczywistości. |
|
||
340-PN2-2KON2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia omawiają dwa podejścia do związków frazeologicznych, pierwsze: frazeologizmy jako zasób jednostek odtwarzalnych, wykorzystywanych w rozmaitych tekstach w postaci kanonicznej, rejestrowanej bądź zmodyfikowanej; drugie: stałe połączenia wyrazowe w procesie kształcenia językowego zarówno w aspekcie poszerzania wiedzy o języku, jak i rozwijania umiejętności sprawnego komunikowania się; kompetencja frazeologiczna jako składnik kompetencji komunikacyjnej. Uczestnicy rozważają trzy aspekty kształcenia frazeologicznego (komunikacyjny, poznawczy i kulturowy), co pozwala doskonalić umiejętności właściwego posługiwania się związkami frazeologicznymi w procesie komunikacji. |
|
||
340-PN2-2KON4 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia zostaną poświęcone omówieniu zależności pomiędzy literaturą i filmem. Podczas spotkań analizie zostaną poddane wybrane adaptacje filmowe dzieł literackich, gatunki literackie i filmowe - i ich podobieństwa, teksty literackie wybranych autorów będących zarazem reżyserami czy scenarzystami. |
|
||
340-PN2-2KON3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Blok tematyczny: Literatura i sztuki wizualne obejmuje szerokie spektrum zagadnień odnośnie do związków między literaturą a malarstwem, rzeźbą, architekturą dotyczących powinowactw tematycznych i formalnych, wynikających m.in. z odniesień do europejskiego czy narodowego imaginarium, a także powiązań środowiskowych między pisarzami i artystami w określonym miejscu i czasie. Blok tematyczny: Literatura i film obejmuje zagadnienia dotyczące związków literatury i filmu na poziomie scenariusza, technik narracyjnych, analizy i interpretacji, biografii twórczej pisarza i zarazem filmowca. |
|
||
340-PN2-1KON3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
||
340-PN2-2KON1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1KON4 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
||
340-PN2-1KON6 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przedstawienie problematyki społecznej w najnowszej literaturze polskiej i obcej. Na zajęciach omówione zostaną dynamiczne relacje między dziełami literackimi a współczesnymi zjawiskami społecznymi. Analizowana będzie różnorodność tematyczna i gatunkowa prac zorientowanych na kwestie społeczne. |
|
||
340-PN2-1KON2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
340-PN2-1KON5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Relacje między sferą publiczną i prywatną w refleksji humanistycznej; literatura dokumentu osobistego – rekonesans historycznoliteracki; prywatność, intymność i kwestie publiczne w dziennikach, pamiętnikach, listach; wizerunek publiczny pisarza a jego wypowiedzi prywatne, intymistyka w cieniu wielkiej historii; intymistyka a płeć; intymistyka a edytorstwo; cenzurowanie intymistyki; autobiografizm w literaturze. |
|
||
340-PN2-2KON5 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest wprowadzenie w problematykę biblioterapii jako dziedziny eksplorującej terapeutyczne właściwości tekstów literackich; w trakcie zajęć studenci zapoznają się z historią biblioterapii, listami lektur terapeutycznych, będą mieli okazję zapoznać się z zasadami redagowania bajek terapeutycznych |
|
||
340-PN2-1KON1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prowadzone są metodami warsztatowymi. Składają się z trzech części: 1) krótkiej części wprowadzającej lub podsumowującej – tu najczęściej forma podawcza (różne techniki); 2) części teoretycznej – studenci w grupach albo samodzielnie opracowują w formie pisemnej podane zagadnienia, bazując na własnym przygotowaniu do zajęć, korzystając z przygotowanych przez prowadzącego materiałów, a także słowników i stron internetowych; 3) część praktyczna – samodzielnie bądź w grupach analizują odpowiednio dobrane do tematu zajęć teksty, wykorzystując przygotowane w pierwszej części zajęć materiały. Kolejność modułów i czas ich realizacji może być różny dla poszczególnych tematów. Teksty na kolejnych zajęciach są coraz bardziej skomplikowane. |
|
||
340-PN2-2KON6 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesną mikroliteraturą (ekstremalnie krótkimi formami literackimi) oraz wykorzystanie tej wiedzy w nauce kontrolowania znaczeń na niewielkim obszarze tekstowym. |
|
||
340-PN2-2LW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przegląd dokonań leksykografii ostatniego półwiecza, zarówno w odniesieniu do leksykografii tradycyjnej, z której korzysta każdy filolog, jak i słowników dostępnych online, zwykle adresowanych do szerszego grona odbiorców. |
|
||
340-PN2-1LEK |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności analizy tekstu, wyrażania i uzasadniania opinii na dany temat oraz podejmowania dyskusji. W trakcie zajęć rozwijane są wszystkie sprawności językowe, wybrane struktury leksykalne (z zakresu lingwistyki, literatury, kultury, itp.) oraz gramatyczne. |
|
||
340-PN2-2LDM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę i historię literatury dla dzieci i młodzieży; analiza wybranych utworów z kanonu lektur szkolnych Zakres tematyczny Historia dziecka, dzieciństwa i literatury dla dzieci i młodzieży; wyznaczniki literatury dla młodych czytelników; dydaktyzm i ludyczność; gatunki literatury dla dzieci i młodzieży; kanon i poza kanonem; lektury szkolne; adaptacja literatury „dorosłej” na potrzeby młodego czytelnika; przekłady z literatury światowej na język polski (w tym cenzurowanie); najnowsze tendencje i mody czytelnicze w zakresie literatury dla młodego odbiorcy; regionalna twórczość dla dzieci; krytyka literatury dla młodego odbiorcy; ilustracja w literaturze dla dzieci; dziecko jako bohater literacki; analiza i interpretacja wybranych utworów dla dzieci i młodzieży, m.in. lektur szkolnych. |
|
||
340-PN2-2LDP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Proponowane lektury mają zaprezentować spectrum sposobów, w jaki literatura określa, pyta i odpowiada na wielkie i kontrowersyjne problemy współczesności. Myślenie obejmie wiek XX i XXI, a pytania dotyczyć będą europejskiego kręgu kulturowego. Wybrane do omówienia teksty to arcydzieła literatury światowej. 1.Wprowadzenie. Idea Europy i jej kryzys. 2. Kolonializm, niewolnictwo. 3. Totalitaryzm. 4. II wojna światowa. Holokaust. 5. Inny: kobieta, inny: nieheteronormatywny. 6. Globalizacja, wielokulturowość. 7. Wielkie epidemie. 8. Podsumowanie, zakończenie. Co dalej z Europą? |
|
||