2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2020 - Rok akademicki 2020/21 2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||||
410-FS2-1AFI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs oferuje przegląd kluczowych odpowiedzi filozoficznych na pytanie: „Kim/czym jest człowiek?” Materiał w ramach kursu zorganizowany jest chronologicznie - od starożytności po transhumanizm - jednak w zależności od specyfiki grupy przewiduje się możliwość pogłębionej refleksji nad wybranymi zagadnieniami. Kurs może mieć charakter nieco bardziej propodeutyczny w sytuacji, gdy w grupie przeważają absolwenci kierunków niefilozoficznych lub, przeciwnie, bardziej zawansowany i techniczny w sytuacji, gdy zainteresowania słuchaczy są sprecyzowane (na przykład ze względu na tematykę planowanej pracy magisterskiej). |
|
||
410-FS2-2CKO4 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-1EFI1 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest namysł nad statusem etycznym zwierząt pozaludzkich i relacją między ludźmi a środowiskiem naturalnym. Podczas zajęć staramy się nawiązywać zarówno do klasycznych stanowisk filozofii Zachodu, jak i do nowszych, bardziej rewolucyjnych głosów, szczególnie ekologii głębokiej i ekofeminizmu. Jakie mamy powinności wobec zwierząt i środowiska naturalnego? Z czego one wynikają? Jakimi zasadami powinniśmy się kierować? Co może zrobić filozofka w obliczu kryzysu klimatycznego? Jak połączyć namysł etyczny z wiedzą społeczną i ekologiczną? |
|
||
410-FS2-2FIL3 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem zajęć jest przedstawienie związków moralności, filozofii i literatury. Chciałbym oderwać twórczość literacką od łatwych skojarzeń i osadzić ją w myśli filozoficznej, w której kształtują się podstawowe pojęcia nowoczesności. |
|
||
410-FS2-2FKA4 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-1FNM1 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych. Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej. |
|
||
410-FS2-1FPO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem zajęć jest zrozumienie świata współczesnej polityki. Chciałbym oderwać twórczość filozoficzną w jej etycznym wymiarze od jałowych spekulacji i osadzić ją wprost w życiu, tj. w polityce, w której wykuwają się podstawowe pojęcia nowoczesności. W pewnym momencie intelektualnego życia student, który chce rozumieć świat polityki współczesnej, ale też tej najdawniejszej, powinien zdecydować, z kim chce myśleć, w jakim kierunku się udać, z kim będzie mu po drodze. Będę go przekonywał, że kategorię polityczności gruntownie przemyśleli filozofowie wywodzący się z tradycji konserwatywnej. Pokażę to zwłaszcza na przykładzie rozwoju pojęcia „dyktatury” – pojęcia pozwalającego dość dobrze opisać współczesny świat. Taki jest punkt wyjścia. |
|
||
410-FS2-2FWE3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tytułowa ekonomia rozumiana jest w ramach kursu dwojako: 1) jako systematyczna naukowa refleksja dotycząca życia gospodarczego (ekonomia jako nauka społeczna) oraz 2) jako całokształt procesów związanych z produkcją, dystrybucją i konsumpcją różnego rodzaju dóbr (ekonomia jako system gospodarczy). Na gruncie dzisiejszej ekonomii, z jej naciskiem na matematyczną ścisłość i kalkulację, refleksja umieszczająca zjawiska gospodarcze w szerszym społeczno-politycznym i filozoficznym kontekście jest rzadkością. Z drugiej strony, niemal równie rzadka jest pogłębiona filozoficzna refleksja dotycząca zjawisk i procesów gospodarczych. Kurs poświęcony filozoficznemu wymiarowi ekonomii ma na celu - odpowiednio - ukazanie części z ukrytych założeń i filozoficznych konsekwencji teorii ekonomicznej, jak również zwrócenie uwagi na fundamentalne kategorie filozoficzne "ukrywające się" w pozornie całkiem przyziemnej rzeczywistości handlu i produkcji. |
|
||
410-FS2-2FRW4 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja idei filozoficzno-religijnych, które powstały na starożytnym Bliskim Wschodzie (w Egipcie, Sumerze, Babilonii, Ugarycie, Iranie oraz innych państwach regionu) a następnie – w tej czy innej postaci – pojawiły się w Biblii. Bliskowschodnie idee filozoficzno-religijne zostaną podzielone na grupy tematyczne. |
|
||
410-FS2-2JID4 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone omówieniu wybranych koncepcji ideologii i historii problemu, ze szczególnym uwzględnieniem związków między współczesnymi koncepcjami ideologii a problematyką języka - i szerzej - filozofii kultury. |
|
||
410-FS2-1LEF2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest rozwinięcie w studentach umiejętności pogłębionej, krytycznej lektury tekstów filozoficznych - w tym również tekstów, których autorami nie są filozofowie, ale które mogą stanowić pretekst lub inspirację dla filozoficznej refleksji. Lektura dotyczy tu zatem tekstów filozoficznych rozumianych maksymalnie szeroko: jako wszelkie, poddające się interpretacji wytwory celowej działalności człowieka (wiersze, filmy, bajki, budynki, dzieła muzyczne itd.). |
|
||
410-FS2-2LEF3 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności krytycznej lektury tekstów filozoficznych, a także inspirujących do refleksji filozoficznej prac autorów reprezentujących inne dyscypliny nauki i obszary twórczości. |
|
||
410-FS2-1LOF2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest omówienie podstawowych pojęć z zakresu logiki w kontekście możliwych zastosowań narzędzi formalnych w filozofii. Przedstawione zostaną: klasyczny rachunek zdań, klasyczny rachunek predykatów, wybrane logiki nieklasyczne, podstawy teorii mnogości oraz metalogiki. Przedmiotem zajęć będzie także filozoficzna dyskusja niektórych pojęć technicznych. Kurs stanowi pogłębienie i poszerzenie podstawowego kursu logiki (np. „Podstaw logiki” dla studentów filozofii i etyki). |
|
||
410-FS2-1MKR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest nauka krytycznej analizy argumentacji. Przedstawione zostaną podstawowe rodzaje argumentacji i struktura argumentu. Omówione zostaną zasady sofistyki i radzenia sobie z nią. |
|
||
410-FS2-1NUM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest uzyskanie pogłębionej, interdyscyplinarnej wiedzy na temat natury umysłu i procesów poznawczych. Problemy podejmowane na wykładach i ćwiczeniach obejmują wybrane zagadnienia filozofii umysłu, neurofilozofii i filozofii sztucznej inteligencjii, a także nauk szczegółowych zainteresowanych badaniem procesów umysłowo-poznawczych. |
|
||
410-FS2-1NTH |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb zdobywania wiedzy, - wspólna praca grupy osób - zdalnie w sieci, - bezpieczeństwo w internecie. - zdalna praca na odległość. |
|
||
410-FS2-1PON |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami filozofii nauki. Zajęcia prowadzone w formie dyskusji nad zagadnieniami poruszanymi w zadanych lekturach. |
|
||
410-FS2-2PPR4 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-1PSF |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest poświęcony badaniu związków pomiędzy psychologią a filozofią. Wraz z powstaniem psychologii egzystencjalnej, a przede wszystkim psychoanalizy i nurtów jej pokrewnych, zwanych psychologią głębi, możemy zauważyć, że wielu psychologów i psychiatrów odważnie wkracza w obszary dociekań filozoficznych. Podobnie niektórzy filozofowie, szczególnie związani z filozofią egzystencjalną i filozofią życia, tworzyli dzieła, które inspirowały wielu psychologów. |
|
||
410-FS2-2SEM1 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem seminarium magisterskiego I jest: a) określenie tematu pracy magisterskiej z obszaru problemowego filozofii (w porozumieniu z promotorem), b) wyszukiwanie literatury dotyczącej wybranego tematu prac, c) prezentacja na semniarium problemów omawianych w literaturze przedmiotu, d) przygotowanie szczegółowego konspektu pracy, e) napisanie pierwszego rozdziału lub jego fragmentu. |
|
||
410-FS2-2SEM2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium magisterskie jest prowadzone na drugim roku studiów i dzieli się na dwie części odpowiadające kolejnym semestrom: Seminarium magisterskie 1 i Seminarium magisterskie 2, prowadzone przez dwoje różnych nauczycieli akademickich co najmniej ze stopniem doktora habilitowanego. Student może pisać pracę magisterską pod opieką jednego z nich albo, po uzyskaniu zgody, wybrać sobie innego promotora spośród pracowników prowadzących zajęcia na kierunku i posiadających co najmniej stopień doktora. Uzupełnieniem seminarium, które odbywa się w grupie, są indywidualne konsultacje studenta z promotorem. Seminarium ma pomóc studentowi w samodzielnym napisaniu pracy dyplomowej, najpierw pomagając mu dookreślić temat i koncepcję pracy (Seminarium magisterskie 1), a następnie (Seminarium magisterskie 2) poddając pod dyskusję jej powstające fragmenty oraz związane z omawianą problematyką lektury. |
|
||
410-FS2-1BHP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
410-FS2-2TDR3 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej doświadczenia religijnego w kontekście refleksji filozoficznej. |
|
||
410-FS2-1TFE2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest refleksja nad teoriami feministycznymi w XX i XXI wieku, zapoznanie się z głównymi stanowiskami filozofii feministycznej, toczonymi debatami i stawianymi pytaniami. Będziemy zastanawiali się nad specyfiką myśli feministycznej w dialogu z takimi trendami filozofii współczesnej jak: fenomenologia, psychoanaliza, teoria queer, teoria postkolonialna, krytyczny posthumanizm, studia nad nauką i technologią czy nowe materializmy. Poznamy klasyczne teksty myślicielek feministycznych takich jak np. S. de Beauvoir, L. Irigaray, J. Butler, bell hooks, D. Haraway, E. Grosz czy R. Braidotti. |
|
||
410-FS2-1TRA |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z róznymi teoriami racjonalności, takimi jak klasyczne teorie racjonalności oparte o prawdopodobieństwo Bayesa, teorie racjonalności ograniczonej Simona, teorii heurystyk Kahnemana i Tverskyego, Gigerenzera, teoria racjonalności komunikacyjnej Habermasa oraz zbadanie ich filozoifcznych podstaw. W ramach zajęć student zapoznaje się z zastosowaniem wymienionych teorii i problemów racjonalności w niektórych dziedzinach takich nauk jak psychologia, kognitywistyka czy socjologia. |
|
||
410-FS2-2TRA1 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prowadzone w formie translatorium. Studenci posługują się słownikami języka angielskiego. |
|
||
410-FS2-2TRA2 | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prowadzone w formie translatorium. Studenci posługują się słownikami języka angielskiego. |
|
||
410-FS2-1UAR2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest analiza wybranych problemów współczesnej filozofii technologii ze szczególnym uwzględnieniem filozofii sztucznej inteligencji. W ramach zajęć dyskutowane są takie zagadnienia jak: rola artefaktów kognitywncyh w rozwoju procesów umysłowo-poznawczych, rodzaje artefaktów kognitywnych, relacja między naturalnymi, hybrydowymi oraz sztucznymi systemami poznawczymi, przekraczanie biologicznych ograniczeń ludzkiego umysłu i poznania, transhumanizm i przyszłość człowieka, nadzieje i zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii informacyjnych. Student poszerza wiedzę oraz kształtuje umiejętność filozoficznej analizy najnowszych osiągnięć technologii kognitywnej. |
|
||
410-FS2-1SJO2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem specjalistycznych warsztatów językowych jest kształcenie sprawności językowej do poziomu B2+ języka angielskiego oraz rozwijanie znajomości języka specjalistycznego dotyczącego filozofii. Student poznaje i utrwala terminologię filozoficzną w języku angielskim na podstawie analizy poglądów wybranych filozofów (od starożytności po współczesność), w oparciu o lekturę fragmentów książek dotyczących historii filozofii w języku angielskim. |
|
||
410-FS2-2WSJ3 | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||