Szkoła doktorska lato (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Szkoła Doktorska Nauk Społecznych)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2020 - Rok akademicki 2020/21 2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||||
270-NPS3-2KSBI |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badań ilościowych i jakościowych oraz znaczeniem badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych. Doktorant, po pozytywnym ukończeniu zajęć uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem wymienionych metod badawczych. Rozumie specyfikę metodologii nauk prawnych oraz istotę badań empirycznych. Cele przedmiotu - zdobycie/uzyskanie przez doktoranta (absolwenta studiów III stopnia): 1. Pogłębionej wiedzy na temat metodologii nauk prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem faktualnego wymiaru zjawisk prawnych. 2. Pogłębionej wiedzy na temat specyfiki badań ilościowych i jakościowych w naukach prawnych oraz ich stosowalności w praktyce tworzenia i stosowania prawa. 3. Umiejętności dokonywania analizy case studies. |
|
||
270-OS3-1BHP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) i § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz.U. z 2018 r. poz. 2090) w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadza się szkolenie ( w formie wykładów konwersatoryjnych w wymiarze 4 godzin dydaktycznych) z Bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia i pracy doktorantów, którzy rozpoczynają kształcenie w tej Szkole. |
|
||
270-NSS3-1DEMSPO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Z-1. zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu demografii społecznej oraz źródłami danych demograficznych Z-2. rozwijanie wiedzy na temat koncepcji demograficznych i ich zastosowania do analiz socjologicznych. C-3. Pogłębienie wiedzy na temat demograficznych uwarunkowań w przebiegu Z procesów ludnościowych na różnych poziomach życia społecznego |
|
||
270-DZS3-2DYDSZW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Skrócony opis: Założenia i cele przedmiotu: Założenia: doktorant uzyskuje kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych, które są niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej oraz dokonywania ich ewaluacji Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||
270-DZS3-1DYDSZW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu: zdobycie/uzyskanie przez doktoranta: - wiedzy z zakresu nowoczesnych tendencji w dydaktyce szkoły wyższej, - wiedzy w zakresie teorii procesu kształcenia akademickiego, - wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole wyższej, - kompetencji społecznych w zakresie odpowiedzialności nauczyciela za planowanie, realizację oraz kontrolę i ocenę efektów procesu kształcenia Zakres treści: Dydaktyka szkoły wyższej – terminologia i teoria procesu kształcenia; Organizacja procesu dydaktycznego: planowanie, realizacja, kontrola i ocena efektów uczenia się studentów; ewaluacja procesu kształcenia; Jakość kształcenia – pojęcie, koncepcje teoretyczne, uwarunkowania. |
|
||
270-PES3-2KSEiT |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest wiedza dotycząca współczesnych koncepcji twórczości i edukacji oraz ich wartości aplikacyjnych, krytyczna ocena i twórcze wykorzystanie w praktyce edukacyjnej i społecznej |
|
||
270-PES3-1EPKS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualnymi tendencjami, trendami i problemami edukacyjnymi kształtujących się społeczeństw. W szczególności: przybliżenie zagadnień związanych z edukacją i socjalizacją w dobie przemian społeczno-kulturowych, globalizacji, cyfryzacji i kryzysu zmiany edukacyjnej oraz współczesnych dylematów społeczeństwa. |
|
||
270-EFS3-1EKZAW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje teorię oraz analizę prawidłowości funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych. Punktem wyjścia jest analiza współzależności między mikropodmiotami, a następnie określenie roli i wpływu makrootoczenia. Badanie związków między powyższymi kategoriami ma na celu określenie warunków funkcjonowania gospodarki oraz możliwości jej rozwoju. |
|
||
270-NPS3-1FILPR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Filozofia prawa jest nauką interdyscyplinarną - łączy filozofię i prawo. Może być uprawiana na dwa sposoby: "od prawa ku filozofii" i "od filozofii ku prawu" (propozycja terminologiczna M. Zirk-Sadowskiego). Powinna też ukazywać zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny aspekt prawoznawstwa. Perspektywę wewnętrzną T. Pietrzykowski wiązał z „nauką prawa”, zaś zewnętrzną z „nauką o prawie”. Prawo ma dualną strukturę: realną i normatywną. Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej analizie statusu metodologicznego filozofii prawa i teorii prawa. Obejmuje także refleksję na prawem jako zjawiskiem językowym w kontekście teorii aktów mowy i ustaleń filozofii analitycznej i postanalitycznej. Jednym z tematów dyskutowanych na konwersatorium jest wpływ postmodernizmu na postrzeganie prawa i przedstawienie nowych sposobów refleksji o prawie i jego badania np. Critical Legal Studies. ponownie analizowane będą problemy: normatywności prawa oraz jego polityczności. |
|
||
270-EFS3-1FINZAW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest: - przedstawienie teoretycznych zagadnień wychodzących poza zakres podstaw finansów - zrozumienie i właściwe stosowanie paradygmatów wykorzystywanych w ramach finansów |
|
||
270-EFS3-2HMEK |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy doktorantów z zakresu rozwoju myśli ekonomicznej. |
|
||
270-OS3-2KBN |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem realizacji wykładu pt." Komercjalizacja badań naukowych" jest zapoznanie doktorantów z zagadnieniami związanymi z prawami własności intelektualnej, tzn. prawami autorskimi oraz prawami własności przemysłowej do wyników badań naukowych i prac rozwojowych i sposobami ich transferu z uczelni do gospodarki. |
|
||
270-OS3-1KiBRwG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kształcenie osób dorosłych to duże wyzwanie, które wymaga specyficznych umiejętności komunikacyjnych, a także zdolności i gotowości do budowania relacji z grupą. W ramach konwersatorium omówione zostaną główne wyzwania stojące przed uczeniem dorosłych, przedyskutowane zostaną wybrane techniki komunikacyjne oraz przećwiczone ich stosowanie, a także przygotowane zostaną indywidualne strategie budowania relacji z grupą. |
|
||
270-PES3-1METBJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem realizacji przedmiotu jest pogłębienie wiedzy doktorantów z metod badań ilościowych i jakościowych. Szczegółowe cele przedmiotu: Pogłębienie wiedzy doktorantów dotyczącej prowadzenia badań naukowych. Rozwijanie umiejętności planowania i realizowania badań naukowych oraz analizy i interpretacji wyników badań. Kształtowanie kompetencji dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z podejmowaniem badania naukowego. |
|
||
270-NSS3-2KSMF |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
270-OS3-1PAOWI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie doktorantów z materiałami źródłowymi dotyczącymi prawa autorskiego i szerzej prawa własności intelektualnej, tj. aktami prawa międzynarodowego, prawa unijnego oraz prawa polskiego, literaturą przedmiotu. Przedstawienie podstawowych zasad prawa autorskiego i wyjaśnienie ich zastosowania w procesie przygotowania rozprawy doktorskiej. Analiza na przykładach z orzecznictwa sądowego takich zagadnień, jak w szczególności: podmiot i przedmiot prawa autorskiego; wyłączenia spod ochrony prawa autorskiego; prawo cytatu; zjawisko plagiatu i autoplagiatu w działalności naukowej; zasady korzystania z cudzej twórczości naukowej. |
|
||
270-PES3-1SEMPE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium doktorskie zmierza do przekazania uczestnikowi wiedzy i umiejętności koniecznych do przygotowania i publicznej obrony rozprawy doktorskiej. Jako takie obejmuje zagadnienia metodologiczne, merytoryczne (dyktowane przedmiotem seminarium) oraz zagadnienia formalne konieczne do przygotowania dysertacji. Osobnym elementem seminarium jest wsparcie doktoranta w procesie formułowania Indywidualnego Planu Badawczego, następnie weryfikacja realizacji tego planu. |
|
||
270-NPS3-1SOCPR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Socjologia prawa jest dyscypliną naukową. Możliwa jest demarkacja socjologii prawa tzn. jej umiejscowienie w ogólnej typologii nauk, nauk społecznych i nauk prawnych. Adam Podgórecki wskazywał, iż "socjologia prawa zajmuje się badaniem i analizowaniem czynników realnych wpływających na kształtowanie się prawa oraz ustaleniem sposobów badania jak prawo kształtuje inne dziedziny życia społecznego”. Istnieje socjologiczna i prawnicza wersja socjologii prawa. Konwersatorium poświęcono przedstawieniu metodologicznego statusu socjologii prawa, omówieniu związków socjologii prawa z innymi naukami prawnymi; paradygmatów socjologii prawa. Dyskutowane są koncepcje socjologii prawa: E. Durkheima, M. Webera, N. Luhmanna, J. Habermasa, M. Foucaulta, P. Bourdieu oraz wpływ Szkoły Frakfurckiej. Poruszane są także problemy jurydyzacji i normalizacji życia społecznego, klasycznego i współczesnego panoptyzmu i postpanoptyzmu (panoptyzmu cyfrowego), funkcji prawa w świecie postponowoczesnym. |
|
||
270-NSS3-1SPOKRE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z kluczowymi terminami, takimi jak: kreatywność, społeczeństwo kreatywne. Zapoznanie ze światową i polską literaturą przedmiotu. Skupienie uwagi na idei i koncepcji społeczeństwa kreatywnego, na wielości działań mających na celu stworzenie materialnych i organizacyjnych warunków do jego wdrożenia do praktyki oraz na charakterystyce samego społeczeństwa. Kreatywność sukcesywnie staje się przedmiotem studiów z zakresu nauk społecznych. Obok już omawianych takich koncepcji, jak: aktywność społeczna, gospodarka kreatywna, klasa kreatywna, miasta kreatywne, podstawowym przedmiotem zainteresowań będzie społeczeństwo kreatywne, w tym ruchy społeczne. |
|
||
270-OS3-1SZRET |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dają podstawową orientację w dziedzinie historii retoryki oraz pokazują jej funkcjonowanie w dzisiejszych systemach wiedzy i informacji oraz pokazują jej rozliczne zastosowanie (od szkoły po reklamę). |
|
||