Literatura: |
Literatura podstawowa:
Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2004.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
Kantowicz E. (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.
Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.
Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej – zagadnienia wprowadzające, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.
Wolska-Prylińska D., Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego – etapy, korzyści i trudności procesu kształcenia, [w:] Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.
Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny? Nowa edycja środków z EFS na lata 2007-2013, Warszawa 2008.
|
Efekty uczenia się: |
K_W07: Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji - dyskusja, przygotowanie projektu socjalnego
K_W10: Zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością;posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup - przygotowanie projektu socjalnego
K_U08: potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej - przygotowanie projektu socjalnego
K_U11: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin - przygotowanie projektu socjalnego
K_K04: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pracę socjalną; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - udziała w dyskusji, współpraca z grupą podczas przygotowywania projektu socjalnego
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z pisemnej pracy grupowej (projekt socjalny) oraz aktywność na ćwiczeniach.
W trakcie semestru student może być nieobecny 1 raz. Wszystkie dodatkowe nieobecności muszą być zaliczone na konsultacjach.
Forma i warunki zaliczenia:
- aktywny udział na zajęciach: 30 punktów,
- praca pisemna: 70 punktów.
Skala ocen: 3.0 dostateczny (51-60 punktów), 3.5 dostateczny plus (61-70 punktów), 4.0 dobry (71-80 punktów), 4.5 dobry plus (81-90 punktów), 5.0 bardzo dobry (91-100 punktów).
|
Zakres tematów: |
1. Identyfikacja problemu, ocena przyczyn, skali, skutków w wymiarze indywidualnym, grupowym i środowiskowym.
2. Uzasadnienie projektu, sformułowanie celów, ocena potrzeb i zasobów klienta oraz określenie kierunków działania i oczekiwanych zmian.
3. Szczegółowy plan realizacji projektu.
4. Tworzenie budżetu projektu.
5. Ewaluacja – określenie celu, przedmiotu ewaluacji, wybór metod i technik gromadzenia informacji, wybór technik pracowania danych.
|
Metody dydaktyczne: |
praca w grupach, burza mózgu, gry symulacyjne, dyskusja, studium przypadku, konsultacje
|