Literatura: |
1. B. Bilewicz – Kuźnia (red.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartości, znaczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2017.
2. M. Caiati, S. Delac, A. Muller, Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003.
3. K. Miłek, Zabawa jako obszar poznania dziecka, [w:] S.Guz, M. Centner – Guz, J. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, UMCS, Lublin 2015.
4. Z. Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
5. A. Kopik, M. Zatorska, Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce 2010.
6. Waloszek D. (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
7. Waloszek D. (2009) Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
8. K. Appelt, A. I. Brzezinska, Jaka zabawka dla dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, 2012/7.
9. Okoń W. (1987) Zabawa a rzeczywistość, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia:
K_W09: Student zna podstawowe teorie i rodzaje zabaw, rozumie rolę zabawy z ogólnym rozwoju małego dziecka.
K_W16: Student ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki zabawy i metodyki aktywności zabawowej.
K_U04: Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, dotyczącą roli zabawy w rozwoju dziecka oraz rozwijać umiejętności organizowania środowiska dziecka inspirującego do podejmowania różnego rodzaju zabaw.
K_U07: Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej w kontaktach z dziećmi i dorosłymi oraz posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu pedagogiki zabawy.
K_U09: Student potrafi posługiwać się metodami i procedurami w obszarze aktywności zabawowej dziecka oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w tym zakresie.
K_K08: Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z tworzeniem warunków do aktywności zabawowej. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania zachowania w zabawie dzieci w wieku przedszkolnym.
Metody sprawdzania, czy zakładane efekty kształcenia zostały osiągnięte: projekty i ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena efektów pracy zespołowej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeniem ćwiczeń będzie:
- ocena aktywności studenta na zajęciach,
- ocena pracy indywidualnej i w zespole przy przygotowaniu projektów,
Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat na podany temat.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
|
Zakres tematów: |
1. Zabawa jako podstawowa aktywność małego dziecka.
2. Istota, cel, charakterystyka swobodnej zabawy dziecięcej.
3. Specyfika i rodzaje zabaw dziecięcych.
4. Badania naukowe dotyczące zabaw dziecięcych.
5. Konstruowanie środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dziecka w wieku przedszkolnym.
6. Zabawa jako narzędzie diagnostyczne aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka.
7. Metoda projektu jako okazja do uczenia się poprzez zabawę.
8. Rodzaje zabaw dydaktycznych w przedszkolu.
9. Zabawka a rozwój dziecka.
10. Zabawy na cztery pory roku.
11. Kalendarz imprez w przedszkolu – opracowanie programu wybranych imprez.
|