Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 i nowsze wydania.
2. Czerska M., Szpitter A.A. [red.], Koncepcje zarządzania, Wyd. CH Beck, Warszawa 2010.
3. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002.
4.Zimniewicz K, : Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003 i nowsze wydania.
5. P. Montana, B.H. Charnov, Management, Barron's Business Review Series, Forth Edition, New York 2015.
6. M. A. Anderson, E.J. Anderson, G. Parker, Operations Management For Dummies, John Willey & Sons 2013; 1 edition .
7. A. Grześ, Wykres Gantta a metoda ścieżki krytycznej (CPM), Optimum. Studia Ekonomiczne 2014, nr 6 (72), s.198-219.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją, Wyd. SGH, Warszawa 1997.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
KA7_WG1 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk o zarządzaniu, ich miejscu w systemie nauk ekonomicznych i relacjach do innych nauk S2A_W01
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
KA7_WG3 posiada pogłębioną wiedzę o wybranych relacjach zachodzących między organizacjami w skali krajowej i międzynarodowej oraz międzykulturowej S2AW03
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
KA7_WG9 ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat organizacji i ich historycznej ewolucji S2A_W09
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
1KOZ_W01: Student zna problemy zarządcze występujące w organizacji, potrafi odnaleźć powiązania pomiędzy poznanymi koncepcjami i narzędziami zarządzania a mikroekonomią, wybranymi elementami badań operacyjnych, psychologią i socjologią. Z2_W01
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
1KOZ_W02: Student posiada wiedzę o relacjach pomiędzy uczestnikami łańcucha wartości. Z2_W03
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
1KOZ_03: Student posiada wiedzę o przyczynach powstawania i ewolucji omawianych klasycznych i nowoczesnych koncepcji zarządzania organizacjami; zna założenia oraz istotne problemy rozwiązywanych za pomocą tych koncepcji; potrafi zidentyfikować podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami oraz konsekwencje ich wdrożenia; zna zależności występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami i potrafi je interpretować; zna różnice w sposobach podejścia w poszczególnych koncepcjach do pojmowania takich zjawisk, jak np. rola pracownika w organizacji, organizacja pracy, wydajność indywidualna, decentralizacja, centralizacja decyzji, synergia w działaniu, konflikt i sposoby jego rozwiązywania, redukcja kosztów i wzrost korzyści dla organizacji, zna metody i narzędzia badawcze wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów organizacji. 2Z_W09
Sposób weryfikacji: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin i uczestnictwo w dyskusji.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do egzaminu:
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej w postaci pytań otwartych lub pytań testowych wielokrotnego wyboru, pytań typu prawda/fałsz, oraz zadania praktycznego. Minimalny wymagany próg do zaliczenia przedmiotu 50,1% maksymalnej liczby punktów.
|
Zakres tematów: |
1. Teorie organizacji a koncepcje zarządzania. Koncepcja naukowego zarządzania-podstawowe problemy rozwiązywane w ramach naukowego zarządzania; charakterystyka poglądów F. Taylora, H. Gantta, H. Emersona, K. Adamieckiego: cykl organizacyjny, wykresy Gantta i CPM.
2. Koncepcja zarządzania administracyjnego- podstawowe założenia, rozwiązywane problemy, model idealnej biurokracji M. Webera, poglądy H. Fayola na administrację w organizacji.
3. Charakterystyka kierunku human relations. Podejście psychologiczne do człowieka w miejscu pracy- problemy, przyczyny, sposoby ich rozwiązywania Przedstawiciele kierunku stosunków międzyludzkich i ich poglądy w kwestii problemu wydajności pracy i zachowań interpersonalnych.
4. Charakterystyka teorii gry organizacyjnej, podejścia sytuacyjnego i podejścia systemowego w zarządzaniu, podejście zasobowe do organizacji.
5. Współczesne orientacje i koncepcje zarządzania – orientacja na klienta, orientacja na wartość przedsiębiorstwa, koncepcja organizacji sieciowej, wirtualnej, uczącej się.
6. Inne współczesne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem – outsourcing, reengineering, lean management, benchmarking.
|