Pedagogika specjalna 380-RS5-1PSL
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: •Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Cytowska B. (red.) (2011). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń: Wyd. Adam Marszałek. •Dykcik, W. (red.) (2005). Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. •Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wydawnictwo APS. •Góralczyk E.(2009). Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. •Jóźwiak S. (2009). Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psy Kirenko J. (2002). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie. •Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn. •Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.chologiczno-Pedagogicznej. •Kijak ,R. J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. •Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków, Wyd. Naukowe AP. •Kosakowski, Cz., Krause A., Żyta A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Olsztyn: Wydawnictwo UW-M. •Korzon A(2010). Pedagog specjalny- myśli i poglądy Marii Grzegorzewskiej współcześnie odczytane [w:] S. Przybyliński (red,), Pedagogika specjalna- tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą.. UWM, Olsztyn. •Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. •Kulus M:((2009). Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. •Loska M.(2005). Uczniowie z mózgowym poraż4niem dziecięcym. Osiągniecia edukacyjne. Warszawa, WSiP. •Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". •Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. •Zajączkowska J. (2014).: Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego. Warszawa , ORE. •Ziarko M. (2014). Zmaganie sią ze stresem choroby przewlekłej. Poznań, UAM, s. 111- 131. Literatura uzupełniająca: •Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic! . •Brzezińska, I. A., Kaczan R., Smoczyńska K. (red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa, Scholar. •Mazanek E.(2003). Mózgowe porażenie dziecięce: problemy psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. •Obuchowska, H. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP. •Otapowicz, D., Sakowicz-Boboryko, A., Bilewicz, M., Wyrzykowska-Koda, D. (2016). Autonomia osób z niepełnosprawnością. Białystok: Trans Humana. •Parchomiuk, M.(2018). Potencjał osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Implikacje dla edukacji i rehabilitacji społeczno-zawodowej. Człowiek-Niepełnosprawność -Społeczeństwo, 3(41) , s. 63–79. •Rękosiewicz, M. (2012). W drodze ku dorosłości. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wielichowo, TIPI. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG8 - Wymienia najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (sposób weryfikacji – ocena aktywności w trakcie zajęć) KA6_UW5 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna itp.) z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania; potrafi wymienić i objaśnić problemy rodzin osób z niepełnosprawnością oraz wskazać formy i źródła ich wsparcia społecznego (sposób weryfikacji – prezentacja, ocena aktywności w trakcie zajęć) KA6_KK2 - Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób z niepełnosprawnością, ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz ich autonomii i normalizacji warunków życia (sposób weryfikacji – ocena efektów pracy zespołowej) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) • przygotowanie prezentacji na określony temat i jej omówienie • aktywność na zajęciach Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. |
Zakres tematów: |
1.Rola zawodowa pedagoga specjalnego we współczesnych paradygmatach pedeutologicznych i przesłaniu Marii Grzegorzewskiej. 2.Osoba z dysfunkcją narządu wzroku w przestrzeni społecznej. - następstwa i konsekwencje utraty wzroku, 3.Wybrane formy i metody rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku. 4.Uszkodzenie słuchu a funkcjonowanie społeczne - psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z niepełnosprawnością słuchową, 5.Metody wychowania językowego osób z wadą słuchu. 6.Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. - specyfika rozwoju i społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkimi głębszym. 7.Wybrane formy oddziaływań rewalidacyjnych. 8.Funkcjonowanie dziecka z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym. 9.Uczniowie z autyzmem i zespołem Aspergera- obszary potrzeb w zakresie wsparcia. 10.Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością - wybrane formy, modele i programy aktywizacji społecznej (w sferze zawodowej, kulturanlno - społecznej). Załażenia, idee versus praktyka. Implikacje do pracy pedagoga |
Metody dydaktyczne: |
Metody poszukujące - dyskusja, giełda pomysłów; Metoda asymilacji wiedzy - prezentacja multimedialna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Dorota Wyrzykowska-Koda | 27/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.