Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III 380-WN2-2GMO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bobrowska E., Gierszewski D., Kluzowicz J. (red.), Edukacja obywatelska wobec migracji, Kraków, WUJ 2019.

Domeracki P., Tyburski W., Podstawy edukacji i kształtowania świadomości społecznej

w duchu zrównoważonego rozwoju, w: W. Tryburski, Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2011.

Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

Gaweł A., Bieszczad B., Banaszak S., Śmietańska J. (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, Wyd. Naukowe UAM, 2019.

Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.

Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków, Wyd. UJ, 2017.

Jędrzejko M., Kozłowski T,., Zagrożeni "niegościnną" rzeczywistością, Warszawa, Oficyna Wydawnicza "Aspra", 2020.

Kopińska V., Edukacja obywatelska w szkole, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017.

Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Szczurek-Boruta A., Jas K., Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017.

Kołodziejczyk A. Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN, 2011.

Karwowska-Struczyk M.,Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2009.

Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN, 2002.

Nowicka, M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010

Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.

Efekty uczenia się:

Student:

- wyjaśnia pojęcia z obszaru edukacji społecznej i obywatelskiej w klasach 1-3,

- proponuje sposoby rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich dzieci w wieku i młodszym wieku szkolnym,

- planuje przebieg zajęć z edukacji społecznej, obywatelskiej w klasach I-III dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich; rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych,

- uzasadnia potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i obywatelskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywność na zajęciach oraz oceny z prac pisemnych. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.

Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Trzy prace pisemne o charakterze metodycznym będą podlegały ocenie.

Ustna forma zaliczenia – student podpisuje się w protokole potwierdzając tym samym znajomość oceny. W przypadku realizacji zajęć w systemie zdalnym zajęcia będą się odbywały na platformie Teams

Zakres tematów:

1. Istota i założenia edukacji obywatelskiej i społecznej w klasach 1-3 szkoły podstawowej

 Analiza założeń przedmiotu Edukacja społeczna i obywatelska

 Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

 Założenia edukacji społecznej i obywatelskiej

 Cele edukacji społecznej i obywatelskiej

 Analiza treści dotyczących edukacji społecznej i obywatelskiej w programach kształcenia.

 Przygotowanie prezentacji graficznej treści ed. społecznej i obywatelskiej dzieci.

 Specyfika metod stosowanych w edukacji społecznej i obywatelskiej

 Rola nauczyciela w edukacji społecznej i obywatelskiej uczniów klas początkowych

2. Kompetencje społeczne i obywatelskie a rozwój społeczny i obywatelski dziecka – charakterystyka rozwojowa

 Kompetencje, kompetencje kluczowe – wyjaśnienia terminologiczne

 Kompetencje społeczne i obywatelskie ich struktura i miejsce w programach edukacji wczesnoszkolnej

 Sposoby rozwijania umiejętności składowych kompetencji społecznych i obywatelskich

 Etapu rozwoju społecznego, emocjonalnego i moralnego dziecka

 Rejestr zachowań społecznych i obywatelskich uczniów klasach I-III

 Psychopedagogiczna sylwetka dziecka w młodszym wieku szkolnym i wynikające z niej konsekwencje dla edukacji

3. Treści społeczne i obywatelskie w materiałach dla uczniów i nauczycieli

 Przegląd podręczników

 Analiza materiałów metodycznych dla nauczycieli (przewodniki i poradniki metodyczne, projekty edukacyjne)

 Propozycje opracowania wybranych treści społecznych i obywatelskich

4. Edukacja społeczna i obywatelska – interpretacja podstawowych pojęć w odniesieniu do edukacji elementarnej

 Środowisko społeczne,

 Obywatelskość i demokracja

 Aktywność społeczna i samorządność

 Społeczność lokalna

 Etyka i wartości (instrumentalne i autoteliczne)

 Opracowanie słowniczka terminów dla dzieci w młodszym wieku szkolnym

5. Relacje społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym i możliwości ich wykorzystania w edukacji społecznej i obywatelskiej

 Grupa rówieśnicza

 Relacje z rówieśnikami i dorosłymi

 Role, w których występuje uczeń

 Budowanie relacji z „innym”

 Przestrzeganie norm i zasad współżycia – propozycje rozwiązań metodycznych

6. Konstruowanie projektów zajęć dydaktycznych

 Obchodzenie świąt państwowych

 Dzień patrona szkoły

 Wykorzystanie legend i podań

 Prawa i obowiązki ucznia

 Mała Ojczyzna

7. Edukacja społeczna i obywatelska w innych krajach

 Edukacja społeczna i obywatelska w amerykańskiej szkole

 Edukacja społeczna i obywatelska w szkole w Wielkiej Brytanii

 Edukacja społeczna i obywatelska we Francji

 Edukacja społeczna i obywatelska w Niemczech

8. Rekapitulacja i podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, dyskusja, metody aktywizujące, wyjaśnienie, pokaz, analiza materiałów dydaktycznych dla nauczycieli

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Emilia Jakubowska 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)