Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2GMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki wczesnoszkolnej, historii oraz WOS (na poziomie szkoły średniej) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie prze z studentów wiedzy na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich dzieci w wieku i młodszym wieku szkolnym oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej, obywatelskiej w klasach I-III, a dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich; rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy M_4 Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika Liczba godzin: ćwiczenia - 16 godzin Metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia , Punkty ECTS - 5 Bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach - 16 godzin, przygotowanie się do zajęć - 45 godzin, przygotowanie prac metodycznych – 30 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin, prace pisemne – 15, udział w konsultacjach – 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 21 ( 1 ECTS) o charakterze praktycznym - 90 (2 ECTS) |
Literatura: |
Bobrowska E., Gierszewski D., Kluzowicz J. (red.), Edukacja obywatelska wobec migracji, Kraków, WUJ 2019. Domeracki P., Tyburski W., Podstawy edukacji i kształtowania świadomości społecznej w duchu zrównoważonego rozwoju, w: W. Tryburski, Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2011. Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016. Gaweł A., Bieszczad B., Banaszak S., Śmietańska J. (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, Wyd. Naukowe UAM, 2019. Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016. Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków, Wyd. UJ, 2017. Jędrzejko M., Kozłowski T,., Zagrożeni "niegościnną" rzeczywistością, Warszawa, Oficyna Wydawnicza "Aspra", 2020. Kopińska V., Edukacja obywatelska w szkole, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017. Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Szczurek-Boruta A., Jas K., Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. Kołodziejczyk A. Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN, 2011. Karwowska-Struczyk M.,Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2009. Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN, 2002. Nowicka, M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010 Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002. |
Efekty uczenia się: |
1. Student wykazuje się pogłębioną wiedzą merytoryczną i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji społecznej i obywatelskiej uczniów klas I-III oraz jest przygotowany do wyjaśnienia uczniom zasad i reguł społecznego ich funkcjonowania K_W07 K_W011 2. Student projektuje i planuje działania edukacyjne w obszarze kompetencji społecznych i obywatelskich oraz procedury ułatwiające dzieciom analizowanie i rozumienie podstawowych zjawisk i procesów społecznych oraz umożliwiających nabycie orientacji w przestrzeni społecznej K_U01 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i obywatelskiej K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, aktywność, prace pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.