Literatura: |
Bobrowska E., Gierszewski D., Kluzowicz J. (red.), Edukacja obywatelska wobec migracji, Kraków, WUJ 2019.
Domeracki P., Tyburski W., Podstawy edukacji i kształtowania świadomości społecznej
w duchu zrównoważonego rozwoju, w: W. Tryburski, Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2011.
Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Gaweł A., Bieszczad B., Banaszak S., Śmietańska J. (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, Wyd. Naukowe UAM, 2019.
Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków, Wyd. UJ, 2017.
Jędrzejko M., Kozłowski T,., Zagrożeni "niegościnną" rzeczywistością, Warszawa, Oficyna Wydawnicza "Aspra", 2020.
Kopińska V., Edukacja obywatelska w szkole, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017.
Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Szczurek-Boruta A., Jas K., Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017.
Kołodziejczyk A. Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN, 2011.
Karwowska-Struczyk M.,Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN, 2002.
Nowicka, M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010
Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.
|
Zakres tematów: |
1. Istota i założenia edukacji obywatelskiej i społecznej w klasach 1-3 szkoły podstawowej
Analiza założeń przedmiotu Edukacja społeczna i obywatelska
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
Założenia edukacji społecznej i obywatelskiej
Cele edukacji społecznej i obywatelskiej
Analiza treści dotyczących edukacji społecznej i obywatelskiej w programach kształcenia.
Przygotowanie prezentacji graficznej treści ed. społecznej i obywatelskiej dzieci.
Specyfika metod stosowanych w edukacji społecznej i obywatelskiej
Rola nauczyciela w edukacji społecznej i obywatelskiej uczniów klas początkowych
2. Kompetencje społeczne i obywatelskie a rozwój społeczny i obywatelski dziecka – charakterystyka rozwojowa
Kompetencje, kompetencje kluczowe – wyjaśnienia terminologiczne
Kompetencje społeczne i obywatelskie ich struktura i miejsce w programach edukacji wczesnoszkolnej
Sposoby rozwijania umiejętności składowych kompetencji społecznych i obywatelskich
Etapu rozwoju społecznego, emocjonalnego i moralnego dziecka
Rejestr zachowań społecznych i obywatelskich uczniów klasach I-III
Psychopedagogiczna sylwetka dziecka w młodszym wieku szkolnym i wynikające z niej konsekwencje dla edukacji
3. Treści społeczne i obywatelskie w materiałach dla uczniów i nauczycieli
Przegląd podręczników
Analiza materiałów metodycznych dla nauczycieli (przewodniki i poradniki metodyczne, projekty edukacyjne)
Propozycje opracowania wybranych treści społecznych i obywatelskich
4. Edukacja społeczna i obywatelska – interpretacja podstawowych pojęć w odniesieniu do edukacji elementarnej
Środowisko społeczne,
Obywatelskość i demokracja
Aktywność społeczna i samorządność
Społeczność lokalna
Etyka i wartości (instrumentalne i autoteliczne)
Opracowanie słowniczka terminów dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
5. Relacje społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym i możliwości ich wykorzystania w edukacji społecznej i obywatelskiej
Grupa rówieśnicza
Relacje z rówieśnikami i dorosłymi
Role, w których występuje uczeń
Budowanie relacji z „innym”
Przestrzeganie norm i zasad współżycia – propozycje rozwiązań metodycznych
6. Konstruowanie projektów zajęć dydaktycznych
Obchodzenie świąt państwowych
Dzień patrona szkoły
Wykorzystanie legend i podań
Prawa i obowiązki ucznia
Mała Ojczyzna
7. Edukacja społeczna i obywatelska w innych krajach
Edukacja społeczna i obywatelska w amerykańskiej szkole
Edukacja społeczna i obywatelska w szkole w Wielkiej Brytanii
Edukacja społeczna i obywatelska we Francji
Edukacja społeczna i obywatelska w Niemczech
8. Rekapitulacja i podsumowanie zajęć.
|