Psychologia ekonomiczna 330-ES2-1PSE
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirchler, E. (2007). The economic psychology of tax behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna.Warszawa: PWN |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach psychologicznych organizujących funkcjonowanie ekonomiczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach,naturze, zmianach KP7_WG5 Student ma pogłębioną wiedzę o procesach psychologicznych leżących u podstaw funkcjonowania ekonomicznego oraz o prawidłowościach rządzących tymi procesami KP7_WG6 Student ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i aktywnym uczestniku struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania KP7_WG8 Student ma wiedzę na temat różnych rodzajów więzi społeczno-ekonomicznych oraz o występujących między nimi prawidłowościach, a także ma pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społeczno-ekonomicznych KP7_WK1 Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk gospodarczych i społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze, w zakresie dyscypliny nauk ekonomicznych i je weryfikować KP7_UW3 Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych z zakresu dyscypliny nauk psychologicznych i ekonomicznych KP7_UO1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób KP7_KK1 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniem zawodu KP7_KK4 Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny KP7_KK5 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
test [pisemny, zaliczenie po uzyskaniu 51% ogólnej liczny punktów]Zgodnie z aktualnie obowiązującym Zarządzeniem nr 71 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku zmieniającym Zarządzenie nr 70 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 14 września 2021 r. weryfikacja efektów uczenia się zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przy użyciu platformy edukacyjnej EduPortal. Wymogi techniczne: zalecany laptop z systemem Windows 8 lub nowszym wraz z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami, z dostępem do stałego łącza internetowego (niezalecany internet mobilny), z zainstalowaną przeglądarką Mozilla Firefox 69 lub wyższej (nie zalecane Opera, Internet Explorer); zalecany komputer stacjonarny z systemem Windows 8 lub nowszym wraz z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami, z dostępem do stałego łącza internetowego (niezalecany internet mobilny), z zainstalowaną przeglądarką Mozilla Firefox (nie zalecane Opera, Internet Explorer), mikrofonem i kamerą internetową |
||
Zakres tematów: |
1. Psychologia ekonomiczna jako dziedzina badań podstawowych i stosowanych. 2.Dziedziny pokrewne psychologii ekonomicznej: ekonomia eksperymentalna, ekonomia behawioralna i finanse behawioralne, neuroekonomia. 3. Oczekiwania ekonomiczne, optymizm i pesymizm konsumentów. 4. Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych. Paradoksy racjonalności. 5. Rola emocji stosunku do ryzyka. 6. Dualistyczna natura pieniądza. 7. Percepcja pieniądza i złudzenie pieniądza. Postawy wobec pieniędzy i ich pomiar. 8.Oszczędzanie, teorie oszczędzania, motywy i funkcje oszczędzania, badania nad oszczędzaniem gospodarstw domowych. 9.Psychologia zachowań podatników, złożoność podatków i jej konsekwencje, normatywne i deontologiczne ujęcie sprawiedliwości podatków, modele oszustw podatkowych. 10.Socjalizacja ekonomiczna, teoretyczne ramy analizy rozwoju ekonomicznego, czynniki wpływające na proces socjalizacji ekonomicznej. 11. Przedsiębiorczość – ujęcie psychologiczne. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45,
sala 301 |
Małgorzata Niesiobędzka | 98/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Ekonomii i Finansów i Instytutu Zarządzania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.