Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 i nowsze wydania.
2. Czerska M., Szpitter A.A. [red.], Koncepcje zarządzania, Wyd. CH Beck, Warszawa 2010.
3. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002.
4.Zimniewicz K, : Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003 i nowsze wydania.
5. P. Montana, B.H. Charnov, Management, Barron's Business Review Series, Forth Edition, New York 2015.
6. M. A. Anderson, E.J. Anderson, G. Parker, Operations Management For Dummies, John Willey & Sons 2013; 1 edition .
7. A. Grześ, Wykres Gantta a metoda ścieżki krytycznej (CPM), Optimum. Studia Ekonomiczne 2014, nr 6 (72), s.198-219.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
W. Kieżun, Sprawne zarządzanie organizacją, Wyd. SGH, Warszawa 1997.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
1KOZ_WG01: Student zna i rozumie - w pogłębionym stopniu - wybrane fakty i zjawiska oraz metody i teorie stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu problemów zarządczych, omawianych w ramach koncepcji zarządzania, a także powiązań pomiędzy poznanymi koncepcjami i narzędziami zarządzania a mikroekonomią, wybranymi elementami badań operacyjnych, psychologią i socjologią. (KA7_WG1)
1KOZ_WG2: Student posiada pogłębioną wiedzę o wybranych relacjach zachodzących między członkami organizacji oraz pomiędzy różnymi zasobami w organizacji, a także pomiędzy organizacjami. (KA7_WG3)
1KOZ_WG3: Student ma pogłębioną wiedzę o przyczynach powstawania i ewolucji omawianych klasycznych i nowoczesnych koncepcji zarządzania organizacjami; zna założenia oraz istotne problemy rozwiązywanych za pomocą tych koncepcji; potrafi zidentyfikować podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami oraz konsekwencje ich wdrożenia; zna zależności występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami i potrafi je interpretować; zna różnice w sposobach podejścia w poszczególnych koncepcjach do pojmowania takich zjawisk, jak np. rola pracownika w organizacji, organizacja pracy, wydajność indywidualna, decentralizacja, centralizacja decyzji, synergia w działaniu, konflikt i sposoby jego rozwiązywania, redukcja kosztów i wzrost korzyści dla organizacji, zna metody i narzędzia badawcze wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów organizacji. (KA7_WG9).
Sposób weryfikacji efektów: ocena efektów pracy indywidualnej poprzez egzamin.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do egzaminu:
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Egzamin w formie pisemnej zostanie przeprowadzony zgodnie z Decyzją Dyrektora Instytutu, zdalnie (on line), przy wykorzystaniu platformy wskazanej przez Rektora UwB.
Skala ocen z zaliczenia przedmiotu odpowiada skali określonej w par. 23 Regulaminu studiów UwB.
Minimalny wymagany próg do zaliczenia przedmiotu wynosi 51% maksymalnej liczby punktów.
|
Zakres tematów: |
1. Teorie organizacji a koncepcje zarządzania. Koncepcja naukowego zarządzania-podstawowe problemy rozwiązywane w ramach naukowego zarządzania; charakterystyka poglądów F. Taylora, H. Gantta, H. Emersona, K. Adamieckiego: cykl organizacyjny, wykresy Gantta i CPM.
2. Koncepcja zarządzania administracyjnego- podstawowe założenia, rozwiązywane problemy, model idealnej biurokracji M. Webera, poglądy H. Fayola na administrację w organizacji.
3. Charakterystyka kierunku human relations. Podejście psychologiczne do człowieka w miejscu pracy- problemy, przyczyny, sposoby ich rozwiązywania Przedstawiciele kierunku stosunków międzyludzkich i ich poglądy w kwestii problemu wydajności pracy i zachowań interpersonalnych.
4. Charakterystyka teorii gry organizacyjnej, podejścia sytuacyjnego i podejścia systemowego w zarządzaniu, podejście zasobowe do organizacji.
5. Współczesne orientacje i koncepcje zarządzania – orientacja na klienta, orientacja na wartość przedsiębiorstwa, koncepcja organizacji sieciowej, wirtualnej, uczącej się.
6. Inne współczesne koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem – outsourcing, reengineering, lean management, benchmarking.
|