Wykład monograficzny - Wybrane aspekty ewolucji człowieka 320-BS2-2WM40
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | 15 | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „Y: o pochodzeniu mężczyzn” S. Jones. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003. 2. „Wprowadzenie do ewolucji człowieka” R. Lewin. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002. 3. „Homo przypadkiem sapiens” K. Fialkowski, T. Bielicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. 4. „Demoniczne samce” D. Hamer i P. Copeland. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006. 5. „Mapowanie historii ludzkości. Przeszłość ukryta w naszych genach” S. Olson, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003. 6. „Geny a charakter”. D. Hamer, P. Copland. Wydawnictwo CiS, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 7. Wybrane artykuły naukowe z takich czasopism jak: - Satoshi H, Koki Fi, Keiko S, Kiyo K, Hideko T. 2011. Mechanism of birth in chimpanzees: humans are not unique among primates. Biol. Lett. 7: 686–688 (https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsbl.2011.0214) - Perdih A. (2018). Continuity of European Languages from the Point of View of DNA Genealogy. International Journal of Social Science Studies 6(1): 18-32 (https://redfame.com/journal/index.php/ijsss/article/view/2809) - Klein RG. 2017. Language and human evolution. Journal of Neurolinguistics 43 (part B): 204-221. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0911604416300677?via%3Dihub) |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student rozumie na czym polega jedność i różnorodność ssaków naczelnych (KA7_WG1). 2. Student rozumie z czego wynika odrębność budowy, funkcji i behawioru człowieka w odniesieniu do innych ssaków naczelnych (KA7_WG1). 3. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane z wyjaśnianiem podłoża ewolucyjnego różnych cech ludzkich i funkcjonowaniem społeczeństw ludzkich (KA7_WG7). Umiejętności: 3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową pozwalającą odpowiedzieć na pytanie o kierunki ewolucji linii rodowej człowieka, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5). Kompetencje społeczne: 4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu scharakteryzowania kluczowych etapów ewolucji człowieka (KA7_KK1). Sposoby weryfikacji: KA7_WG1, KA7_WG7, KA7_UW5, KA7_KK1 - test pisemny z pytaniami otwartymi i pytaniami zawierającymi odpowiedzi do wyboru. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - krótki test (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. |
||
Zakres tematów: |
1. Miejsce człowieka w przyrodzie. Człowiek jako przedstawiciel królestwa zwierząt. Wielkość i kształt ciała. 2. Struktura społeczna populacji ludzkich w różnych częściach świata. Struktury społeczne u innych małp człekokształtnych. 3. Postawa dwunożna. Hipotezy wyjaśniające jak doszło do wykształcenia chodu dwunożnego w linii rodowej człowieka. Konsekwencje wyewoluowania postawy dwunożnej. 4. Dziedzictwo po przodkach: choroby, dławienie się, bezdech, czkawka, żylaki, widzenie trójbarwne u człowieka współczesnego. 5. Ewolucja mowy. Zmiany anatomiczne związane z wykształcaniem się mowy w linii rodowej człowieka. 6. Hipotezy doboru krewniaczego i doboru płciowego wyjaśniające powstanie mowy. 7. Teoria „samolubnego genu” jako wytłumaczenie „wojny płci”. Utrzymywanie stałej proporcji płci w populacji człowieka. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Katarzyna Jadwiszczak | 14/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.