Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 380-DS5-3AJK1
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa K. Bidziński (2020) (red.), Dziecko jako badacz, Kielce. Dolya G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka. J.H. Helm, L. G. Katz (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa. E. Jaszczyszyn (2013), Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (s. 201-215). W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji, BIałystok. E. Jaszczyszyn (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie. A. Korwin-Szymanowska (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa. E. Lewandowska (2017), Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa. Literatura uzupełniająca J. Andrzejewska (2009) (red.), Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Wydawnictwo UMSC, Lublin. I. Dudzińska, St. Lipina, K. Wlaźnik, (1981), Metodyka wychowania w przedszkolu, cz. 1, Warszawa. D. Hunziker (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa. A. Kozdroń (2015), Wychowanie przez zabawę. Projekty i gry w kształtowaniu kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży, Warszawa. B. Stankiewicz (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa. P. Toutgh (2014), Jak dzieci osiągają sukces, przekład A. Nowak, Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
A7_WG2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_WG6 - zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_WG7 - rozumie znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_UW4 - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia -sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi ustnej. KA7_UO3 - potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności 990% frekwencja) oraz oceny odpowiedzi pisemnych na pytania dotyczące treści wykładowych (w skali od 2.0 do 5.0). |
||
Zakres tematów: |
1. Metodyka jako dyscyplina praktyczna. Formy pracy z dziećmi. Charakterystyki. 2. Stosowanie metod, zasad i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Formy realizacji treści - okazje edukacyjne jako droga nauczyciela i dzieci ku poznawaniu rzeczywistości, zajęcia dydaktyczne - jako droga wspomagania rozwoju dziecka przez dorosłego; projekt jako droga wspomagania rozwoju dziecka i podążanie dorosłego za dzieckiem. 3. Rozwój mowy i myślenia dzieci - rys rozwojowy oraz analizy związane z praktyką pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. 4. Formy rozwoju mowy i myślenia. 5. Wczesne czytanie. 6. Treści matematyczne w przedszkolu. 7. Organizacja przestrzeni w przedszkolu. Plac przedszkolny. Edukacja outdoor (nauka w terenie). |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/ |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.