Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3AJK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest przygotowanie studentów do tego, aby byli zdolni do samodzielnego określania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych i dydaktycznych, odznaczali się inicjatywą, pomysłowością oraz kreatywnością, mogli pełnić funkcje popularyzatorów wiedzy oraz odznaczali się kulturą etyczną, społeczną i estetyczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Metodyka jako dyscyplina praktyczna; analiza treści programowych zawartych w obowiązujących nauczyciela dokumentach; poznanie teorii pedagogicznych wpierających rozwój dzieci i ich implementacja w praktyce; tryb życia w przedszkolu; poznawczy obszar rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, rola pytań w pracy nauczyciela; okazje edukacyjne, zajęcia dydaktyczne i projekt jako formy wspomagania rozwoju dziecka i konstruowania treści programowych; stosowanie metod, zasad i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, formy rozwoju mowy i myślenia, wczesne czytanie w przedszkolu, treści matematyczne w edukacji przedszkolnej; organizowanie przestrzeni sali przedszkolnej i placu przedszkolneg |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_7 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 15 (w) i 45 (ćw) Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, warsztaty grupowe, projekty Punkty ECTS: 7.0 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: udział w wykładach -15h udział w ćwiczeniach - 45h przygotowanie do ćwiczeń - 45h przygotowanie do przećwiczenia realizacji projektu/testu kontrolnego - 10h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie projektów działań z dziećmi - 50h przygotowanie do zaliczenia- 6h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 124h, ECTS 4.96 -O charakterze praktycznym - 152h ECTS 6.08 |
Literatura: |
Literatura: Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1989), Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki? Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa. Jaszczyszyn, E. (2010), Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok. Leżańska, W., Płóciennik, E., (2021) Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź. Literatura uzupełniająca: Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków. Polewczyk, I., (2013), Diagnozowanie i stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa. Aktualna - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Programy wychowania w przedszkolu (w wyborze) Czasopisma dla nauczycieli: np. Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
KA_WG2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WG6 - zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym KA7_WG7 - rozumie znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. KA7_UW4 - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci. KA7_UO3 - potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (skala 2.0-5.0). Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prac związanych z realizowaną tematyka. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Hałaburda | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Małgorzata Bilewicz, Elżbieta Hałaburda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Małgorzata Bilewicz, Paulina Czygier, Elżbieta Jaszczyszyn, Marta Wasilczuk, Sylwia Wesołowska, Monika Żak-Skalimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Elżbieta Jaszczyszyn, Agnieszka Laskowska, Marta Wasilczuk, Sylwia Wesołowska, Monika Żak-Skalimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.