Literatura: |
Dubisz S. Nauka o języku dla polonistów, Warszawa1998
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.
Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności leksykalnej. (Słownictwo rodzime), Warszawa 1982.
Długosz-Kurczabowa K., Dubisz S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1998.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1998.
Jędrzejko E., Kita M., Gramatyka polska. Podstawy wiedzy o budowie języka polskiego, Warszawa 2000.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem) , wyd. 4, Warszawa 2000.
Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Kraków 1990 i nast. wyd.
Podracki J., Składnia polska. Książka dla nauczycieli, studentów i uczniów, Warszawa 1997.
Saloni Z., Świdziński M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1981 i nast. wyd.
Strutyński J., Gramatyka polska. Wprowadzenie, fonetyka, fonologia, morfologia, składnia, wyd. 3, Kraków 1999.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, prezentacje multimedialne, konsultacje.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena w stopniu z ćwiczeń oraz 90% obecności na wykładach. Te dwa elementy są konieczne do przystąpienia do egzaminu.
Egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
0-50% pkt. - ndst
51-60% pkt. - dst
61-70% - dst plus
71-80% pkt. - db
81-90% pkt. - db plus
91-100% pkt. – bdb
Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej
|
Zakres tematów: |
1.Nauka o języku – wybrane konteksty teoretyczne.
2. Kultura języka - uzus i norma językowa. Typy błędów językowych
3. Fonetyka (budowa i funkcje narządów mowy; głoska a litera; podział i klasyfikacja głosek; sylaba. akcent wyrazowy i zdaniowy).
4. Leksyka, frazeologia i semantyka (treść i zakres znaczeniowy wyrazu, wieloznaczność i bliskoznaczność wyrazów; związki frazeologiczne i ich klasyfikacja).
5. Składnia. Części zdania. Rodzaje zdań.
6. Podstawy stylistyki języka polskiego - rodzaje tekstów: mówiony/ pisany; style wypowiedzi i ich poprawność.
7. Zasady pisowni polskiej – ortografia i interpunkcja; Dostosowanie alfabetu łacińskiego do potrzeb fonetycznych języka polskiego; Zasady polskiej ortografii.
8. Specyfika rozwoju językowego dziecka – etapy, okresy sensytywne, sposoby pomiaru kompetencji językowej i komunikacyjnej.(1h)
|