Literatura: |
Buława-Halsz J., (2017), Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Chrzanowska I., (2021) Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Dykcik W., red. (2009) Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Frith U., (2008), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Krause A.,( 2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej , Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Krupa B., Sowa J., (2021) Pedagogika Specjalna. Zarys tematyki. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Rzeszów.
Kijak R., Podgórska -Jachnik D., Stec K., (2020), Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.
Krzemińska D., Lindyberg, (2012), Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Pisula E., (2012), Autyzm, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia (2015), Kolegium Wydawnicze UWM, Olsztyn.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 - Zna najważniejsze klasyczne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością , ich edukacji, rehabilitacji, terapii i funkcjonowania w przestrzeni społecznej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe, kolokwium końcowe)
KA7_WG4 - Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie funkcjonowania uczniów w środowisku edukacyjnym , identyfikuje zróżnicowane potrzeby osób z niepełnosprawnością, dostosowuje warunki i wymagania edukacyjne zgodnie z zasadą projektowania uniwersalnego (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe, kolokwium końcowe)
KA7_UW1 - Potrafi wykorzystywać wiedzę z pedagogiki specjalnej oraz pozyskiwać dane do analizowania problemów z zakresu edukacji, rehabilitacji, terapii, funkcjonowania społecznego osób z niepełnosprawnością sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe, kolokwium końcowe)
KA7_KO1 – Jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób z niepełnosprawnością, ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz ich autonomii i normalizacji warunków życia z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń),
• przygotowanie zadania projektowego na określony temat i jej omówienie,
• aktywność na zajęciach,
• końcowe zaliczenie - możliwość uzgodnienia z prowadzącym formy zaliczenia końcowego
Skala ocen:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze dziecka z niepełnosprawnością – diagnoza zasobów i potrzeb.
2. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.
3. System opieki i kształcenia specjalnego w Polsce. Segregacja – integracja – inkluzja - uczeń z niepełnosprawnością w perspektywie zmian edukacyjnych.
4. Funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku edukacyjnym – identyfikacja zróżnicowanych potrzeb, dostosowywanie warunków i wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Przykłady dobrych praktyk.
5. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością - wybrane formy, modele i programy aktywizacji społecznej.
6. Wybrane aspekty rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzrokową , słuchową , intelektualną, ruchową.
7. Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej – możliwości i ograniczenia, wyrównywanie szans – wybrane aspekty. Założenia – rzeczywistość – propozycje zmian. Implikacje dla praktyki pedagogicznej.
|