Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna 380-ON1-3TPE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Balejko A., Jak pokonać trudności w mówieniu czytaniu i pisaniu. Dysleksja. Białystok 2001.

Balejko A., Zińczuk M., (red.), Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce. Białystok 2006.

Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia 2003.

Bogdanowicz M., Krasowicz-Kupis G., Diagnoza dysleksji rozwojowej. [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki. Opole 2005.

Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin 1995.

Burtowy M., Twardowski A., Terapia pedagogiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kalisz 1996.

Cytowska B., Winczura B., (red.), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków, „Impuls”, 2005.

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1999.

Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, „Impuls”, 2010.

Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna: wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole, 2012.

Florkiewicz V., (red.), Terapia pedagogiczna: scenariusze zajęć, Łódź, Wyższa Szkoła Humanistyczno –Ekonomiczna, 2003.

Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Giermakowska A., Jałowiecka A., (red.), Jak przezwyciężać trudności w nauce? Przewodnik dla nauczycieli i rodziców., Kielce, Wyd. Pedagogiczne ZNP, 2008

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci. Olsztyn 2000.

Grudziewska E., (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć., Warszawa Difin 2015.

Guzy A., Krzyżyk D., (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

Jastrząb J., (red.), Edukacja terapeutyczna. Toruńska Szkoła Terapeutyczna - dziesięć lat doświadczeń, Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2002.

Kaja B. (red.), Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz 2003.

Kaja B., Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Bydgoszcz, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, 2001.

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.

Karpińska A., Zińczuk M., P. Remża (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.

King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Kołakowska A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna: niezbędnik dla rodziców, nauczycieli i terapeutów, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.

Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin, Wyd. UMCS, 2009.

Krasowicz-Kupis G., (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk 2009.

Łuczak B., Niepowodzenia w nauce : przyczyny, skutki, zapobieganie, Poznań, Oficyna Wydawnicza G & P, 2000.

Mróz J., Kaleta K., Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela, Kielce, Wyd. Pedagogiczne ZNP, 2012.

Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

Radwańska A., Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Warszawa, Difin, 2018.

Skorek E. M., (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1, 2, Kraków, „Impuls”, 2005.

Skorek E. M., (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010.

Squires G., Keow S. Mc., Pomóż dziecku z dysleksją. Warszawa 2006.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998.

Stankowski A., Terapia pedagogiczna - wprowadzenie. [w:] Stankowski A (red,) Terapia pedagogiczna, Chowanna, T1(32), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne – wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków, „Impuls”, 2008.

Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, / przekł. Wojdak-Piątkowska M./ Gdańsk, GWP, 2009.

Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T., (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, „Impuls”, 2011.

Wójcik M., Palak Z. (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin, Wyd. UMCS, 2016.

Zińczuk M., Kompetencje terapeutyczne nauczyciela warunkiem w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym [w:] Edukacja „głębszego

poziomu” w dialogu i perspektywie, A. Karpińska (red.), Białystok 2005.

Zińczuk M., Nauczyciel jako współtwórca sukcesu szkolnego uczniów [w:] Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kusiak K. Nowakowska-Buryła I., Stawinoga R., Lublin 2009.

Zińczuk M., Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym – potrzebą współczesnej edukacji, [w:] Profilaktyka i terapia z perspektywy współczesnej pedagogiki, Szempruch J., Zbróg Z., Ratajek A., (red.), Kielce 2011.

Zińczuk M., Kompetencje terapeutyczne nauczyciela w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej [w:] Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.

Efekty uczenia się:

W_01 zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania dziecka z niepowodzeniami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2)

W_02 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w których funkcjonuje dziecko z niepowodzeniami edukacyjnymi, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (KA6_WK3)

W_03 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej (KA6_WK9)

U_01 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu terapii pedagogicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_UW2)

U_02 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk z zakresu terapii pedagogicznej do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (KA6_UK3)

U_03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych uczniów z niepowodzeniami edukacyjnymi i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań z zakresu terapii pedagogicznej (KA6_UO1)

K_01 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie terapii pedagogicznej (KA6_KO1)

Weryfikacja efektów kształcenia: ocena zadań praktycznych, aktywności na zajęciach, obserwacja studentów podczas zajęć, konwersacja ze studentami, ocena zachowania, postaw wobec poruszanych problemów edukacyjnych, samoocena studentów

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych (prezentacje, projekty).

Zakres tematów:

1. Model pomocy pedagogiczno-psychologicznej uczniom z dysleksją. Narzędzia diagnozy ryzyka dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii i dysortografii.

2. Etapy pracy terapeutycznej. Ćwiczenia do poszczególnych etapów terapii pedagogicznej i ich charakterystyka. Projektowanie zajęć terapii pedagogicznej.

3. Identyfikowanie trudności szkolnych. Wybrane zagadnienia metodyki pracy korekcyjno-kompensacyjnej.

4. Związek terapii pedagogicznej z różnymi formami oddziaływania terapeutycznego (arteterapia, muzykoterapia, socjoterapia,

biblioterapia, animaloterapia, logoterapia, kinezyterapia).

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, pokaz, praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 13:45 - 15:15, sala C2.19 (wyk)
Monika Zińczuk 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)