Literatura: |
A. Karpińska, W. Wróblewska, P. Remża (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.
A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk, A.Szwarc (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej – paradygmaty zmian, Białystok 2021.
A. Karpińska , M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.
A. Karpińska, A. Szwarc, W. Wróblewska (red.), Edukacja całożyciowa wybrane obszary, Toruń 2019.
A. Karpińska, K. Borawska - Kalbarczyk, K. Kowalczuk, Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.
A. Karpińska, M. Zińczuk, P. Remża (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.
A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk, A. Szwarc (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.
A. Karpińska, W. Wróblewska, K. Kowalczuk (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.
A. Karpińska, M. Zińczuk, P. Remża (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.
|
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy:
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zmian w zakresie przedmiotu badań dydaktyki ogólnej - KA7_WG5 (weryfikacja: wykonanie zadań podczas prezentacji projektów),
- ma pogłębioną wiedzę o uczestnikach procesu działalności edukacyjnej, pogłębioną wiedzę w zakresie usytuowania procesu kształcenia w kontekście przemian współczesności oraz modernizacji instrumentarium pracy pedagoga edukacyjnego - KA7_WK7 (weryfikacja: wykonanie zadań podczas prezentacji projektów).
Student w zakresie umiejętności:
- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) - KA7_UK3 (weryfikacja: ocena przygotowania i prezentacji projektu dydaktycznego),
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać metody, środki i formy organizacji pracy pozwalające osiągać optymalne efekty kształcenia - KA7_UU1 (weryfikacja: ocena przygotowanego konspektu),
- potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole - KA7_UU3 (weryfikacja: ocena prezentacji projektu dydaktycznego).
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - KA7_KK1 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja),
- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie, angażuje się we współpracę KA7_KK2 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja),
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce edukacyjnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych - KA7_KK4 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja postawy i zaangażowania studenta).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego (kryteria oceny projektu: merytoryczne, formalne – forma i sposób prezentacji, aktywizowanie uczestników grupy, postawa osoby prezentującej projekt, zarządzanie czasem), przygotowanie konspektu, obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).
|
Zakres tematów: |
1. Problematyka zajęć, metody i formy organizacji zajęć oraz warunki zaliczenia przedmiotu, literatura przedmiotu.
2. Idea projektów dydaktycznych w edukacji.
3. Instrumentarium pracy pedagoga w aspekcie nowoczesnych kierunków oraz zmian programowych.
4. Proponowane tematy projektów:
- Edukacja w trosce o jakość życia,
- Edukacja zawodowa wobec zmian i oczekiwań rynku pracy,
- Budowanie innowacyjnej przestrzeni edukacyjnej,
- Technologie cyfrowe w perspektywie innowacji edukacyjnych,
- Edukacyjne konteksty procesu kształcenia,
- Proces kształcenia w przestrzeni akademickiej,
- Nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia - oczekiwania i postulaty,
- Edukacyjne przestrzenie zmian współczesnego świata,
- Edukacyjne problemy w dydaktycznych kontekstach – wątki
ontodydaktyczne, teleologiczne i aksjologiczne,
- Działania dydaktyczne zorientowane na studenta,
- Student w centrum edukacji akademickiej,
- Niepowodzenia edukacyjne i możliwość ich minimalizacji,
- W trosce o efektywność działań edukacyjnych – rekomendacje teoretyczne i
praktyczne.
5. Ewaluacja wyników kształcenia.
|
Metody dydaktyczne: |
- metoda projektu,
- pokaz,
- dyskusja,
- gry dydaktyczne,
- metoda zadań praktycznych,
- metody ćwiczebne,
- praca z tekstem.
Zajęcia w formie bezpośredniej do 6 stycznia, od 7 stycznia forma zdalna synchroniczna (platforma EduPortal).
|