Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesne tendencje w dydaktyce [380-S2-2YNTD] Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Nowoczesne tendencje w dydaktyce [380-S2-2YNTD]
Zajęcia: Rok akademicki 2022/23 [2022] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala A208 (cwi)
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alina Szwarc
Literatura:

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej, Białystok 2021.

Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.

Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.

Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.

Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.

Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi, Warszawa 2010.

Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2021 nr 42.

Ślusarczyk C., Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych, „E-mentor”2013 nr 5.

Zielińska J., Internet jako medium wspierające rodzinę dziecka niepełnosprawnego, Kraków 2011.

Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjne dzieci niesłyszących, Toruń 2005.

Zakres tematów:

1. Problematyka zajęć, metody i formy organizacji zajęć oraz warunki zaliczenia przedmiotu, literatura przedmiotu.

2. Idea projektów dydaktycznych w edukacji.

3. Instrumentarium pracy pedagoga w aspekcie nowoczesnych kierunków oraz przemian edukacyjnych. Zagadnienie projektowania uniwersalnego – w kierunku nowoczesnej edukacji.

4. Proponowane tematy projektów:

- Społeczne i dydaktyczne konteksty przemian procesu kształcenia – wokół zagadnienia dostępności.

- Aksjologiczne i personalistyczne wymiary edukacji.

- Aktywny student w edukacji akademickiej jako przejaw zasad projektowania uniwersalnego.

- Uczeń i student o szczególnych potrzebach.

- Dynamiczne przemiany społeczne w kontekście zawodu nauczyciela.

- Kompetencje i postawy nauczyciela wobec rzeczywistości edukacyjnej w projektowaniu uniwersalnym.

- Edukacja w trosce o jakość życia w kontekście projektowania uniwersalnego.

- Edukacja zawodowa wobec zmian i oczekiwań rynku pracy.

- Budowanie innowacyjnej przestrzeni edukacyjnej – dostępność w edukacji.

- Technologie cyfrowe w perspektywie innowacji edukacyjnych – technologie wspierające osoby z niepełnosprawnością.

- Edukacyjne konteksty procesu kształcenia.

- Proces kształcenia w przestrzeni akademickiej.

- Nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia - oczekiwania i postulaty.

- Niepowodzenia edukacyjne i możliwość ich minimalizacji - szczególne potrzeby jako jedna z przyczyn niepowodzeń edukacyjnych.

5. Zaliczenie przedmiotu – ewaluacja wyników kształcenia.

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, pokaz, dyskusja, gry dydaktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

1. Zaliczenie ustne.

2. Ocena z przygotowanego i zaprezentowanego projektu dydaktycznego.

3. Obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)