Nowoczesne tendencje w dydaktyce [380-S2-2YNTD]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Nowoczesne tendencje w dydaktyce [380-S2-2YNTD] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Alina Szwarc |
Literatura: |
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej, Białystok 2021. Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021. Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi, Warszawa 2010. Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G., Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2021 nr 42. Ślusarczyk C., Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych, „E-mentor”2013 nr 5. Zielińska J., Internet jako medium wspierające rodzinę dziecka niepełnosprawnego, Kraków 2011. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjne dzieci niesłyszących, Toruń 2005. |
Zakres tematów: |
1. Problematyka zajęć, metody i formy organizacji zajęć oraz warunki zaliczenia przedmiotu, literatura przedmiotu. 2. Idea projektów dydaktycznych w edukacji. 3. Instrumentarium pracy pedagoga w aspekcie nowoczesnych kierunków oraz przemian edukacyjnych. Zagadnienie projektowania uniwersalnego – w kierunku nowoczesnej edukacji. 4. Proponowane tematy projektów: - Społeczne i dydaktyczne konteksty przemian procesu kształcenia – wokół zagadnienia dostępności. - Aksjologiczne i personalistyczne wymiary edukacji. - Aktywny student w edukacji akademickiej jako przejaw zasad projektowania uniwersalnego. - Uczeń i student o szczególnych potrzebach. - Dynamiczne przemiany społeczne w kontekście zawodu nauczyciela. - Kompetencje i postawy nauczyciela wobec rzeczywistości edukacyjnej w projektowaniu uniwersalnym. - Edukacja w trosce o jakość życia w kontekście projektowania uniwersalnego. - Edukacja zawodowa wobec zmian i oczekiwań rynku pracy. - Budowanie innowacyjnej przestrzeni edukacyjnej – dostępność w edukacji. - Technologie cyfrowe w perspektywie innowacji edukacyjnych – technologie wspierające osoby z niepełnosprawnością. - Edukacyjne konteksty procesu kształcenia. - Proces kształcenia w przestrzeni akademickiej. - Nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia - oczekiwania i postulaty. - Niepowodzenia edukacyjne i możliwość ich minimalizacji - szczególne potrzeby jako jedna z przyczyn niepowodzeń edukacyjnych. 5. Zaliczenie przedmiotu – ewaluacja wyników kształcenia. |
Metody dydaktyczne: |
metoda projektu, pokaz, dyskusja, gry dydaktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: 1. Zaliczenie ustne. 2. Ocena z przygotowanego i zaprezentowanego projektu dydaktycznego. 3. Obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.