Nowoczesne tendencje w dydaktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-2YNTD | Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne tendencje w dydaktyce | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA stac. sem zimowy 2 rok 2st. KRES stac. sem zimowy 2 rok 2st. POW stac. sem. zimowy Moduł kierunkowy - stac. II stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Realizacja treści przedmiotu opiera się na znajomości przedmiotu badań dydaktyki ogólnej. Zakładamy, że studenci posiadają wiadomości z zakresu zagadnień dydaktycznych, tj. dydaktyka jako nauka, aparatura terminologiczna dydaktyki, procesy uczenia się i nauczania w ujęciu różnych teorii, uczeń w procesie kształcenia, cele kształcenia, treści kształcenia, zasady kształcenia, metody kształcenia, formy organizacji procesu kształcenia oraz środki dydaktyczne i nowoczesne technologie stosowane w edukacji, osiągnięcia szkolne uczniów. Studenci mają ukształtowane umiejętności w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej, tj. operacjonalizacja celów kształcenia, umiejętność rozwiązywania problemów edukacyjnych w symulowanych sytuacjach, opracowanie konspektu zajęć. Studenci mają ukształtowane podstawowe kompetencje społeczne związane z działalnością edukacyjną. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu studenci poznają zmiany w obszarze przedmiotu badań dydaktyki ogólnej (kierunki zmian w dydaktyce współczesnej, zmiany w teleologii, treściach kształcenia, w instrumentarium pracy pedagogicznej). Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci doskonalą umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów oraz umiejętności właściwego dobierania metod, środków dydaktycznych, form organizacji pozwalających osiągać optymalne efekty kształcenia. W trakcie zajęć studenci kształtują kompetencje społeczne, a w szczególności odznaczanie się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych. |
||
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne II stopnia Przedmiot obowiązkowy Pedagogika Rok studiów II/sem.III Liczba godz.: 15 godz. wykładów i 30 godz. ćwiczeń Podstawą realizowania treści z Nowoczesnych tendencji w dydaktyce są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna. Punkty ECTS - 5 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz. Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 30 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55h -2 ECTS o charakterze praktycznym: 90h - 3 ECTS |
||
Literatura: |
Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, “Change” 1995, vol.27(6), artykuł dostępny też na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf) Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013 Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011 Karpińska A., Borawska – Kalbarczyk K. (red.), Horyzonty rozwoju edukacji w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011 Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka – wybrane obszary badawcze, Warszawa 2014 Karpińska A., Zińczuk M., (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Warszawa 2014 Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Warszawa 2014 Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016. Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019. Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019. Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, Warszawa-Radom 2007. O’Donnel A.M., King A. (ed.), Cognitive Perspectives on Peer Learning, Routledge, NewYork-London 2009. Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie-ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008. Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019. |
||
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zmian w zakresie przedmiotu badań dydaktyki ogólnej - KA7_WG5, - ma pogłębioną wiedzę o uczestnikach procesu działalności edukacyjnej, pogłębioną wiedzę w zakresie usytuowania procesu kształcenia w kontekście przemian współczesności oraz modernizacji instrumentarium pracy pedagoga edukacyjnego - KA7_WK7; Student w zakresie umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) - KA7_UK3, - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać metody, środki i formy organizacji pracy pozwalające osiągać optymalne efekty kształcenia - KA7_UU1, - potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole - KA7_UU3; Student w zakresie kompetencji społecznych: - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - KA7_KK1, - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie, angażuje się we współpracę KA7_KK2, - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce edukacyjnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych - KA7_KK4 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - przygotowanie i prezentacja projektu dydaktycznego (kryteria oceny projektu: merytoryczne, formalne – forma prezentacji oraz umiejętność inspirowania członków grupy do aktywności), - pozytywna ocena z testu dydaktycznego złożonego z różnych zadań dotyczących treści wykładowych (51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu) - obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska, Monika Zińczuk | |
Prowadzący grup: | Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.