Rozwijanie umiejętności z zakresu obsługi komputera
1. Podstawy technologii informacyjnej oraz użytkowanie komputera
Zasoby fizyczne komputera. Oprogramowanie. Bezpieczeństwo i ochrona danych
2-6. Rozwijanie umiejętności obsługi edytora tekstu
a) tworzenie oraz redagowanie dokumentów – formatowanie tekstu (zaawansowane operacje na czcionkach i akapitach; ustawianie marginesów, akapity punktowane i numerowane; nagłówek i stopka; tabulatory);
Elementy liternictwa, zwłaszcza w odniesieniu do prezentacji dużych bloków tekstu drukowanego i prezentowanego na ekranie.
b) tworzenie oraz redagowanie dokumentów (skróty klawiaturowe; blokowanie tekstu za pomocą myszy i klawiatury; wypunktowanie, numeracja i konspekty wielopoziomowe; obramowanie i cieniowanie krawędzi; sortowanie danych; opcje języka i dzielenie wyrazów; funkcja znajdź/zamień; korespondencja seryjna);
c) tabele; wstawianie grafiki i autokształty;
d) stosowanie przypisów; automatyczny spis treści; skorowidz haseł; recenzowanie i komentarze; hiperłącza: wstawianie, usuwanie,
modyfikowanie zakładek i hiperłączy;
e) standardy techniczne prac licencjackich.
7-8. Rozwijanie umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego
a) Zarządzanie skoroszytami i arkuszami (podstawowe dane dotyczące organizacji arkuszy); Komórki: blokowanie wierszy i kolumn, formatowanie wyglądu i argumentów komórki; Formuły: podstawowe formuły niezbędne w pracy, funkcjonowanie podstawowych formuł w praktyce; operacje na formułach.
b) Wykresy: wstawianie wykresów z szablonów i modyfikacja ich elementów składowych; zmiana zakresu danych;
Operacje zaawansowane: pole kombi; lista; formatowanie warunkowe.
9. Rozwijanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej
Przygotowanie prezentacji, estetyka prezentacji (podstawowe błędy), typy dedykowanych narzędzi.
10. Narzędzia online przydatne w pracy filologa (edytory PDF, programy OCR i inne). Formy publikacji cyfrowej – głównie ePub, PDF – różnice; typy stron internetowych (blogi, wiki).
Podstawowe elementy składni HTML, które mogą się okazać przydatne np. w edycji e-maili.
Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki
i pozyskiwania wiedzy
11. Gromadzenie informacji dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Wyszukiwarki naukowe. Katalogi stron www. Wyszukiwarki, agregatory, wyszukiwanie zaawansowane. Wyszukiwarki naukowe (Google Scholar, Scirus, Microsoft Academic Search, CiteSeer). Multiwyszukiwarki. Portale i serwisy dziedzinowe, wyszukiwarki i katalogi specjalistyczne, wyszukiwarki dziedzinowe.
12. Źródła informacji dla humanisty
Bibliograficzne bazy danych. Bazy danych. Katalogi naukowe. Katalogi centralne. Zintegrowany dostęp do informacji. Literaturoznawcze
bazy danych, np. BazHum, Polska Literatura Humanistyczna – ARTON, Polska Bibliografia Literacka. Bazy BN. Wirtualna Biblioteka Nauki. Projekty: Polska Bibliografia Naukowa; POL-on; SYNAT; bazy prac naukowych.
13. Open Access – nowy model komunikacji naukowej. Biblioteki i repozytoria cyfrowe Polskie i zagraniczne biblioteki i repozytoria cyfrowe. Federacja bibliotek cyfrowych. Elektroniczne czasopisma naukowe. Serwisy czasopism i książek. Digitalizacja zbiorów. Technologie i narzędzia WEB 2.0. E-learning.
Społeczeństwo informacyjne. Aspekty rozwoju informatyki (społeczne, gospodarcze, prawne)
14. Praktyczne aspekty wyszukiwania
Strategie wyszukiwawcze. Ćwiczenie modyfikacji zapytań. Ocena wiarygodności znalezionych dokumentów.
Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu i sposoby zapobiegania tym zagrożeniom.
15. Wolność słowa a prawa autorskie w internecie. Licencje CC
Licencjonowanie treści, inicjatywa Creative Commons.
|