Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja twórcza dziecka 380-DS5-2JAP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bonar J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.

Szmidt K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin

Uszyńska-Jarmoc J. (2005). Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Literatura uzupełniająca:

Jankowska, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2022). Kompas Kreatywności. Program rozwijania kreatywności i kompetencji wielokulturowych. Wrocław: UW.

Nęcka E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Wyd. Impuls.

Braun D. (2007). Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi. Kielce: Wyd. Jedność.

Płóciennik E. (2010). Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2020). Metoda i wyobraźnia: podręcznik dla nauczyciela. Cz. 3, Lekcje twórczości w klasie 3. Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji przedmiotu Student/ka:

- potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska twórczego uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3 - sposób weryfikacji: wypowiedzi ustne, analiza zadań i ćwiczeń rozwijających myślenie dywergencyjne, wykonanie pracy zaliczeniowej);

- potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. (KA7_UW4 - sposób weryfikacji: wypowiedzi ustne, propozycje zadań, opracowanie zagadek twórczych);

- potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów. Weryfikacja: aktywność podczas zajęć (KA7_UO2 - sposób weryfikacji: aktywność studentów podczas ćwiczeń, wykonanie pracy zaliczeniowej);

- jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (KA7_KK4 - sposób weryfikacji: dyskusja, aktywność studentów podczas ćwiczeń).

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Do zaliczenia konieczna jest obecność na ćwiczeniach (90%) oraz wykonanie prac zaliczeniowych (opracowanie zagadek twórczych, opracowanie twórcze wiersza wraz z kartami pracy). Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć na konsultacjach indywidualnych w terminie dwóch tygodni od daty nieobecności.

Zakres tematów:

Podczas ćwiczeń dokonywana jest charakterystyka operacji umysłowych i strategii heurystycznych biorących udział w twórczym myśleniu, takich jak np. dokonywanie odległych skojarzeń, abstrahowanie, tworzenie analogii, myślenie dedukcyjne, wyobraźnia twórcza, transformowanie.

Tematy realizowane podczas ćwiczeń:

1. Warsztaty rozwijające postawę twórczą studentów, współpracę w grupie oraz świadomość dotyczącą diagnozowania twórczego potencjału dzieci - 2h.

2. Kształtowanie zdolności myślenia twórczego (płynność, giętkość, oryginalność myślenia, dopracowanie problemu) - 2h.

3. Zastosowanie technik rozwijania myślenia twórczego w procesie wychowawczo-dydaktycznym w przedszkolu i szkole - 2h.

4. Refleksyjna analiza przykładowych programów edukacyjnych rozwijających twórczość dzieci - 2h.

5. Tworzenie analogii i wykorzystanie jej w praktyce edukacyjnej - 2h.

6. Projektowanie i organizacja ćwiczeń rozwijających myślenie twórcze przez studentów - 2h.

7. Analiza podręczników pod kątem zadań rozwijających postawę twórczą uczniów klas I-III - 2h.

8. Rozwijanie wyobraźni twórczej oraz umiejętności dokonywania transformacji - 1h.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda projektu, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala A6 (wyk)
Monika Żak-Skalimowska 20/ szczegóły
2 co drugi czwartek (parzyste), 13:15 - 14:45, sala A6 (wyk)
Monika Żak-Skalimowska 20/ szczegóły
3 co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala A6 (wyk)
Monika Żak-Skalimowska 21/ szczegóły
4 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala A6 (wyk)
Monika Żak-Skalimowska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)