Edukacja twórcza dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja twórcza dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Studenci w ramach przedmiotu zdobędą umiejętności z zakresu diagnozowania twórczego potencjału dzieci. Dokonają analizy i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci a w konsekwencji będą przygotowani do projektowania twórczej edukacji zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową i metodyczną. Zdobędą umiejętności w zakresie planowania oraz integrowania treści, metod i zadań twórczych w sytuacjach przedszkolnych i szkolnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł IX Rok studiów /II rok/ IV semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych – 30, w tym 15 wykładów i 15 ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - przygotowanie do zajęć - samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej: 15 godz. - przygotowanie pracy projektowej 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego : 15godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30godz. - (1 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. - (2ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bonar J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ. Glaveanu, V. (2023). Kreatywność. Krótkie wprowadzenie. Łódź: UŁ. Karwowski M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Karwowski M. (red.) (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt J. K. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo DIFIN. Szmidt J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt K. (red.) (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Szmidt K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J. (2005). Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B. (2021). Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły [w:] Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, A. Korzeniecka – Bondar, Z. Gajdzica (red.). Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwers. Książka wydana w serii Kultura Szkoły, s 281-311. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student zna metodykę wykonywania twórczych zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów. KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: -wykonanie pracy projektowej, - aktywność na ćwiczeniach, - samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej. Zaliczenie wykładów: - zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Żak-Skalimowska | |
Prowadzący grup: | Monika Żak-Skalimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł IX Rok studiów /II rok/ IV semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych – 30, w tym 15 wykładów i 15 ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - przygotowanie do zajęć - samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej: 15 godz. - przygotowanie pracy projektowej 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego : 15godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30godz. - (1 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. - (2ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bonar J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ. Glaveanu, V. (2023). Kreatywność. Krótkie wprowadzenie. Łódź: UŁ. Karwowski M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Karwowski M. (red.) (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt J. K. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo DIFIN. Szmidt J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt K. (red.) (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Szmidt K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J. (2005). Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B. (2021). Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły [w:] Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, A. Korzeniecka – Bondar, Z. Gajdzica (red.). Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwers. Książka wydana w serii Kultura Szkoły, s 281-311. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.