Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja twórcza dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2JAP
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja twórcza dziecka
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Studenci w ramach przedmiotu zdobędą umiejętności z zakresu diagnozowania twórczego potencjału dzieci. Dokonają analizy i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci a w konsekwencji będą przygotowani do projektowania twórczej edukacji zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową i metodyczną. Zdobędą umiejętności w zakresie planowania oraz integrowania treści, metod i zadań twórczych w sytuacjach przedszkolnych i szkolnych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Język przedmiotu - polski

Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł IX

Rok studiów /II rok/ IV semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych – 30, w tym 15 wykładów i 15 ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć - samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej: 15 godz.

- przygotowanie pracy projektowej 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia pisemnego : 15godz.

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe :

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30godz. - (1 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. - (2ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

Bonar J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.

Glaveanu, V. (2023). Kreatywność. Krótkie wprowadzenie. Łódź: UŁ.

Karwowski M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Karwowski M. (red.) (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl)

Nęcka E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt J. K. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo DIFIN.

Szmidt J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt K. (red.) (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Szmidt K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin

Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc J. (2005). Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B. (2021). Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły [w:] Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, A. Korzeniecka – Bondar, Z. Gajdzica (red.). Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwers. Książka wydana w serii Kultura Szkoły, s 281-311.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student zna metodykę wykonywania twórczych zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy.

KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.

KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów.

KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

-wykonanie pracy projektowej,

- aktywność na ćwiczeniach,

- samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej.

Zaliczenie wykładów:

- zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Żak-Skalimowska
Prowadzący grup: Monika Żak-Skalimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Kunat
Prowadzący grup: Beata Kunat, Marta Makarewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Język przedmiotu - polski

Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł IX

Rok studiów /II rok/ IV semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych – 30, w tym 15 wykładów i 15 ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metoda projektu, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć - samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej: 15 godz.

- przygotowanie pracy projektowej 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia pisemnego : 15godz.

Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe :

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30godz. - (1 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. - (2ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

Bonar J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.

Glaveanu, V. (2023). Kreatywność. Krótkie wprowadzenie. Łódź: UŁ.

Karwowski M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Karwowski M. (red.) (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl)

Nęcka E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt J. K. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo DIFIN.

Szmidt J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt K. (red.) (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Szmidt K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin

Uszyńska-Jarmoc J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc J. (2005). Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B. (2021). Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły [w:] Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, A. Korzeniecka – Bondar, Z. Gajdzica (red.). Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwers. Książka wydana w serii Kultura Szkoły, s 281-311.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)