Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna 380-RS1-1PSL
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

• Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

• Chrzanowska I. (2022), Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

• Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumiuk, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. (2018), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wyd. UW.

• Gajdzica, Z. (2009), Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

• Głodkowska J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. APS.

• Głodkowska J., Sipowicz K., Patejuk-Mazurek I. (red.) (2018), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007.

• Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

• Plichta,P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Literatura uzupełniająca:

• Borowski G. (2012), Sposoby wspierania osób z niepełnosprawnością na przestrzeni dziejów – wybrane przykłady. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 5, 4, s. 89-120.

• Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015), Tyflopedagogika wobec współczesnych przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa

• Dudzińska A. (2021), Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej. Warszawa: Wyd. UW.

• Gajdzica Z. (red.) (2013), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

• Głodkowska J. (2014), Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2(24), s. 91-109.

• Konarska, J. (2019), Niepełnosprawność w ujęciu interdyscyplinarnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.

• Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

• Krause, A. (2013), Teoretyczne inspiracje pedagogiki specjalnej – pedagogika emancypacyjna. Studia Edukacyjne, 28, s. 7-16.

• Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D (2016), Autonomia osób z niepełnosprawnością. Białystok: Trans Humana.

• Stepulak M. Z., Łukasiewicz J. (red.) (2017), Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności. Lublin: Wydawnictwo Naukowe WSEiI w Lublinie.

• Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J., (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.

• Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 42, s. 53-69.

• Universal design. Clarification of the concept/ Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji. Thematic report / Raport tematyczny. Edited by Norwegian Ministry of the Environment. (2007) polska wersja: Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Efekty uczenia się:

KA6_WG5 - Ma elementarną wiedzę na temat prawidłowości dotyczących możliwości i ograniczeń rozwojowych osób z różnymi niepełnosprawnościami, ich wspólnych i swoistych potrzeb w zakresie edukacji, rehabilitacji i społecznego funkcjonowania (sposób weryfikacji: (sposób weryfikacji - ocena aktywności w trakcie zajęć, egzamin pisemny);

KA6_WK4 - Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (sposób weryfikacji: egzamin pisemny);

KA6_UW3 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, rehabilitacyjna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna itp.) z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania (sposób weryfikacji - ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA6_KO1- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym (sposób weryfikacji - ocena aktywności w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu).

Warunek przystąpienia do egzaminu:

- uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń

- obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu)

Zakres tematów:

1. Pedagogika specjalna jako nauka

2. Niepełnosprawność jako problem interdyscyplinarny (modele niepełnosprawności, biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności, etiologia niepełnosprawności, rodzaje niepełnosprawności, niepełnosprawność prawna)

3. Społeczne wzory odpowiedzi na niepełnosprawność na przestrzeni dziejów – od dyskryminacji do inkluzji społecznej

4. Podmiotowość i normalizacja jako naczelne zasady społecznego włączania osób z niepełnosprawnością. Idea projektowania uniwersalnego i mechanizmu racjonalnych usprawnień w budowaniu środowiska włączającego.

5. Podmiot pedagogiki specjalnej (ujęcie klasyczne) - ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne. Wspólne i swoiste potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami (słuchową, wzrokową, intelektualną, ruchową) i chorobą przewlekłą

Metody dydaktyczne:

Wykład (informacyjny, konwersatoryjny), dyskusja, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala C2.3 (wyk)
Agnieszka Sakowicz-Boboryko 65/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)