Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna 380-RS1-1PSL
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

• Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji od współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

• Chrzanowska, I. (2022). Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

• Dryżałowska, I., Kuleta-Hulboj, M., Naumiuk, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. (2018). Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wyd. UW.

• Gajdzica, Z. (2009). Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

• Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wyd. APS.

• Głodkowska, J., Sipowicz, K., Patejuk-Mazurek, I. (red.) (2018). Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Kosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznej. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 6. Olsztyn: Wyd. UWM.

• Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

• Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Sszczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Literatura uzupełniająca:

• Aksman J., Zinkiewicz B. (red.), (2019). Inkluzja wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej. Kraków: Towarzystwo Naukowe "Societas Vistulana”.

• Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

• Olechowska A., (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Podgórska-Jachnik D. (red.), (2009). Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Łódź: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.

• Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

• Skibska J. (red.), (2014). Wspieranie rozwoju małego dziecka. Bielsko Biała: Wydawnictwo Naukowe ATH.

• Szczepkowska K. (2019), Współpraca z rodzicami czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019

• Trochimiak B., Wolan-Nowakowska M. (red.),(2017) Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo UW-M.

• Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".

• Zima- Parjaszewska M., Abramowska B., E.,(red.) (2017). Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik metodyczny dla profesjonalistów. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.

Efekty uczenia się:

KP6_WK4 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy

pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (sposób weryfikacji: kolokwium)

KP6_WG5 - ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (sposób weryfikacji: kolokwium)

KP6_UW3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w zakresie edukacji, rehabilitacji, adaptacji i włączania społecznego osób z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: aktywność w trakcie zajęć, kolokwium)

KP6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych na rzecz integracji i normalizacji życia osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych (sposób weryfikacji: aktywność w trakcie zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń); nieobecność - zaliczenie indywidualne na konsultacjach

• aktywność na zajęciach,

• kolokwium forma opisowa (pytania otwarte).

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas zajęć.

Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze dziecka z niepełnosprawnością – diagnoza zasobów i potrzeb.

2. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.

3. System opieki i kształcenia specjalnego w Polsce. Segregacja – integracja – inkluzja - uczeń z niepełnosprawnością w perspektywie zmian edukacyjnych.

4. Funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku edukacyjnym – identyfikacja zróżnicowanych potrzeb, dostosowywanie warunków i wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Przykłady dobrych praktyk.

5. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością - wybrane formy, modele i programy aktywizacji społecznej.

6. Wybrane aspekty wsparcia osób z niepełnosprawnością wzrokową , słuchową , intelektualną, ruchową, spektrum autyzmu, chorobą przewlekłą.

7. Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej – możliwości i ograniczenia, wyrównywanie szans – wybrane aspekty. Założenia – rzeczywistość – propozycje zmian. Implikacje dla praktyki pedagogicznej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala A113 (cwi)
Katarzyna Podstawka 23/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala A113 (cwi)
Katarzyna Podstawka 24/ szczegóły
3 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala A207 (cwi)
Dorota Wyrzykowska-Koda, Justyna Juszczak 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)