Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 380-DN5-3AJK1
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa

Bidziński, M. (2020) (red.), Dziecko jako badacz, Kielce.

Dolya G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka.

J.H. Helm, L. G. Katz (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa.

Jaszczyszyn E. (2013), Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (s. 201-215). W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji, BIałystok.

Jaszczyszyn, E. (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie.

Bilewicz-Kuźnia, B. (2014), Edukacja geometryczna dzieci, Lublin.

Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka, K., (2019), Dziecinnie prosta matematyka, Warszawa.

K.J. Szmidt (2022/3), Dziecko odkrywca twórczych problemów i pytań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 17, No. 66, p. 11-26.

A. Korwin-Szymanowska (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

E. Lewandowska (2017), Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

J. Andrzejewska (2009) (red.), Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Wydawnictwo UMSC, Lublin.

I. Dudzińska, St. Lipina, K. Wlaźnik, (1981), Metodyka wychowania w przedszkolu, cz. 1, Warszawa.

D. Hunziker (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa.

B. Stankiewicz (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa.

P. Toutgh (2014), Jak dzieci osiągają sukces, przekład A. Nowak, Warszawa.

Efekty uczenia się:

K7_WG2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

KA7_WG6 - zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym

KA7_WG7 - rozumie znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci

KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.

KA7_UW4 - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.

KA7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci.

KA7_UO3 - potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie

edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych

KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (możliwa jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach w uzgodnionej formie - ustnej, pisemnej).

Zakres tematów:

1-2.Metodyka jako dyscyplina praktyczna. Organizacyjne formy pracy z dziećmi.

3.Teorie pedagogiczne wspierające rozwój dziecka i ich implementacja w praktyce (w wyborze).

4.Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Pytania dzieci i nauczyciela.

5.Poznawczy obszar rozwoju dziecka: kształcenie językowe dzieci.

6Poznawczy obszar rozwoju dziecka: koncepcje nauczania czytania i przygotowanie do pisania w przedszkolu.

7.Poznawczy obszar rozwoju dziecka: przedszkolna edukacja matematyczna.

8.Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu. Edukacja outdoor (nauka w terenie).

Metody dydaktyczne:

(wg Nowackiego)

Metody nauczania teoretycznego: wykład, pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wyjaśnienie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 10:15 - 11:45, sala C2.2 (wyk)
Elżbieta Jaszczyszyn 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)