Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w przedszkolu cz.2 380-DN5-3AJK2
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bidziński, K. (2020) (red.), Dziecko jako badacz, Kielce.

Dolya, G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka.

Helm, J.H., Katz, L. G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa.

Jaszczyszyn, E. (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie.

Jaszczyszyn E., Współpraca szkoły ze społecznością lokalną -w nurcie innowacji dydaktycznych, [w:] Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, red. M. Głoskowska-Sołdatow, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020.

Jaszczyszyn, E. (2021). Educating Children in Science – Ideas from John Amos Comenius. Prima Educatione, 5, 205-213.

Kienig, A. (2013). Kompetencje społeczne i obywatelskie, [w:] J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków.

Korwin-Szymanowska, A. (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

Lewandowska, E. (2017). Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

Płóciennik, W. Leżańska, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódż: Wydawnictwo UŁ.

Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Kraków.

Stankiewicz, B. (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego

Programy wychowania w przedszkolu

Hunziker, D. (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa.

P. Toutgh (2014), Jak dzieci osiągają sukces, przekład A. Nowak, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola

oraz literatura rekomendowana przez studentów.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

KA7_WG6 Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;

KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z

uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych

dzieci lub uczniów oraz grupy;

KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;

KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;

KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;

KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Zaliczenie egzaminu:zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego (od 51% pkt. możliwych do uzyskania). Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

0% - 50 % - ndst

Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry.

Zakres tematów:

1. Społeczny obszar rozwoju dziecka; organizacja życia w grupie przedszkolnej;

Wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi;

2. Konstruktywne uczestnictwo dzieci i wspólnoty przedszkolnej w działaniach społeczności lokalnej i w procesach podejmowania decyzji na wielu szczeblach (od lokalnego i krajowego, po europejski i międzynarodowy);

3-4. Przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego; gotowość szkoły; współpraca z rodziną w tym zakresie;

5. Wzmacnianie emocjonalnego obszaru rozwoju dzieci;

6. Inspirowanie dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej w różnych obszarach rzeczywistości;

7. Otoczenie społeczne i przyrodnicze jako źródło doznań estetycznych;

Sytuacje doświadczania różnych sposobów przekazywania idei między twórcą a odbiorcą w tekstach pisanych (drukowanych i cyfrowych), teatrze, filmie, tańcu, grach, sztuce i wzornictwie, muzyce i architekturze, a także w formach hybrydowych;

8. Aktywności polegające na wykorzystywaniu szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych osób.

Metody dydaktyczne:

wykład, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala C2.2 (wyk)
Elżbieta Jaszczyszyn 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)