Literatura: |
Bidziński, K. (2020) (red.), Dziecko jako badacz, Kielce.
Dolya, G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka.
Helm, J.H., Katz, L. G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa.
Jaszczyszyn, E. (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A. Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie.
Jaszczyszyn E., Współpraca szkoły ze społecznością lokalną -w nurcie innowacji dydaktycznych, [w:] Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, red. M. Głoskowska-Sołdatow, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020.
Jaszczyszyn, E. (2021). Educating Children in Science – Ideas from John Amos Comenius. Prima Educatione, 5, 205-213.
Kienig, A. (2013). Kompetencje społeczne i obywatelskie, [w:] J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków.
Korwin-Szymanowska, A. (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.
Lewandowska, E. (2017). Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.
Płóciennik, W. Leżańska, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódż: Wydawnictwo UŁ.
Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, Kraków.
Stankiewicz, B. (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego
Programy wychowania w przedszkolu
Hunziker, D. (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa.
P. Toutgh (2014), Jak dzieci osiągają sukces, przekład A. Nowak, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola
oraz literatura rekomendowana przez studentów.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KA7_WG6 Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WG7 Student zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;
KA7_UW3 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z
uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych
dzieci lub uczniów oraz grupy;
KA7_UW4 Student potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;
KA7_UK2 Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KA7_UO3 Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
KA7_KK4 Student jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi;
|
Zakres tematów: |
1. Społeczny obszar rozwoju dziecka; organizacja życia w grupie przedszkolnej;
Wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi;
2. Konstruktywne uczestnictwo dzieci i wspólnoty przedszkolnej w działaniach społeczności lokalnej i w procesach podejmowania decyzji na wielu szczeblach (od lokalnego i krajowego, po europejski i międzynarodowy);
3-4. Przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego; gotowość szkoły; współpraca z rodziną w tym zakresie;
5. Wzmacnianie emocjonalnego obszaru rozwoju dzieci;
6. Inspirowanie dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej w różnych obszarach rzeczywistości;
7. Otoczenie społeczne i przyrodnicze jako źródło doznań estetycznych;
Sytuacje doświadczania różnych sposobów przekazywania idei między twórcą a odbiorcą w tekstach pisanych (drukowanych i cyfrowych), teatrze, filmie, tańcu, grach, sztuce i wzornictwie, muzyce i architekturze, a także w formach hybrydowych;
8. Aktywności polegające na wykorzystywaniu szans i pomysłów oraz przekształcania ich w wartość dla innych osób.
|