Literatura: |
1. J. Gawroński, K. Gawrońska, K. Kacprzak, M. Kwit “Współczesna synteza organiczna - wybór eksperymentów” Wydawnictwo Naukowe PWN 2004
2. Morris D.G. Stereochemia, PWN, Warszawa, 2008
3. J. March Chemia Organiczna: reakcje, mechanizmy, budowa
4. W. Zieliński, A. Rajca (red.), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa 1995
5. A.Vogel, Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa 2007
6. Artykuł naukowy dotyczący ćwiczenia laboratoryjnego
|
Efekty uczenia się: |
KP7 WG1 - Zna rodzaje reakcji organicznych, potrafi omówić i przedstawić w formie graficznej podstawowe i złożone mechanizmy reakcji organicznych zgodnie z aktualnym stanem wiedzy (weryfikacja: sprawdzian pisemny, sprawozdanie z wykonanego doświadczenia).
KP7 WG2 - posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną) i ich właściwości fizycznych i chemicznych, wyjaśnienie mechanizmów. Zna metody syntezy i identyfikacji związków organicznych (weryfikacja: sprawdzian pisemny, sprawozdanie z wykonanego doświadczenia).
KP7 UW6 - Opanował w podstawowym zakresie umiejętność interpretacji widm IR, 1H NMR, 13C NMR. Potrafi porównywać i interpretować dane oraz zastosować znane rozwiązania w nowych sytuacjach w zakresie syntezy i analizy związków organicznych. Umie opracować sprawozdanie z przeprowadzonych badań (weryfikacja: sprawozdania i sprawdziany pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych, systematyczna ocena pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych).
KP7 K02 - Potrafi pracować w grupie, jak i samodzielnie. Posiada wiedzę z zakresu BHP, a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się odczynnikami chemicznymi i rozpuszczalnikami oraz segregacji i utylizacji odpadów chemicznych oraz umiejętność stosowania tej wiedzy w pracy laboratoryjnej (weryfikacja: systematyczna ocena na pracy ćwiczeniach laboratoryjnych).
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykonanie 2-3 preparatów z puli przygotowanych doświadczeń.
2. Sprawdzanie przygotowania do zajęć laboratoryjnych.
3. Ocena ciągła realizacji ćwiczenia laboratoryjnego i przestrzegania przepisów BHP w trakcie jego wykonywania.
4. Ocena sprawozdania pisemnego z wykonanego ćwiczenia.
5. Sprawdziany pisemne z wiedzy teoretycznej dotyczącej wykonanego ćwiczenia laboratoryjnego.
Kryteria oceniania zgodnie z przyjętym regulaminem studiów.
|
Zakres tematów: |
Preparaty:
1. Reakcja Dielsa-Aldera bezwodnika maleinowego i furanu. Redukcja otrzymanego adduktu za pomocą NaBH4.
2. Synteza 5,6-epoksycholesterolu z cholesterolu.
3. Synteza fenyloseryny w reakcji kondensacji benzaldehydu z glicyną.
4. Synteza cynamononitrylu w reakcji kondensacji benzaldehydu z acetonitrylem.
5. Synteza (S)-(+)-4-karboksy-gama-butyrolaktonu z kwasu L-glutaminowego. Estryfikacja (S)-(+)-4-karboksy-gama-butyrolaktonu.
6. Rozdział D,L-1-fenyloetyloaminy na enancjomery.
7. Synteza benzoesanu fenylu metodą Schottena – Baumanna.
|