Literatura: |
Literatura podstawowa:
- J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002.
Literatura uzupełniająca:
- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
- I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995.
- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.
- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.
- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.
- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.
- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.
- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.
- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.
- А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972.
- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.
- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.
- Artykuły prasowe, materiały internetowe.
|
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie) z wykorzystaniem nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł.
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł.
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.).
4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet).
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role.
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń.
KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG7, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_UK1, KA6_UK2,
KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO4, KA6_KO5.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ad.1.
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.2.
Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.3.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów.
Ad.4.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.5.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów.
Ad.6.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów.
Ocenianie bieżące i ocena końcowa z ćwiczeń:
Zaliczenie na ocenę ćwiczeń w semestrze zimowym i letnim, egzamin w sesji letniej.
Ocena semestralna wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne, kartkówki) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych (w tym prace domowe). Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).
W ciągu semestru dopuszczalne są 4 nieobecności. Nieobecności 5-8 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 8 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu (limit nieobecności nie jest brany pod uwagę w przypadku choroby - obowiązkowe jest usprawiedliwienie lekarskie, które należy dostarczyć nie później, niż tydzień po powrocie do zajęć). Uczestnictwo w zapowiadanych pracach kontrolnych jest obowiązkowe niezależnie od wykorzystania/niewykorzystania limitu dozwolonych nieobecności. Prace kontrolne, które podlegają obowiązkowej poprawie należy zaliczyć w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym pisała cała grupa. W przypadku długotrwałej choroby czas ten jest ustalany indywidualnie z prowadzącym, jednak poprawa pracy nie może się odbyć później, niż dwa tygodnie po powrocie studenta do zajęć.
Od studenta wymagana jest systematyczna praca w ciągu całego semestru. Ocena semestralna z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych. Z tego względu nie dopuszcza się "masowych" popraw ocen pod koniec semestru. Minimalną pozytywną ocenę (3,0) na zaliczeniu semestralnym uzyskuje student, którego średnia ocen cząstkowych jest wyższa niż 2,7.
Obowiązkowym poprawom prac kontrolnych podlegają kartkówki z leksyki, ortografii (nie uwzględniając dyktand) i kolokwia z gramatyki. Każdy student może pisać daną pracę kontrolną maksymalnie trzy razy.
Nie podlegają poprawom oceny z dyktand, wypracowań, prac domowych, prac na zajęciach. Uzyskanie pojedynczych ocen niedostatecznych z tego zakresu nie jest przeszkodą w otrzymaniu zaliczenia na koniec semestru, ale oceny te są wliczane do średniej wszystkich ocen w semestrze.
Egzamin: składa się z 4 części: dyktando, test gramatyczny, wypracowanie, odpowiedź ustna. Ocena według kryteriów.
W przypadku zaistnienia okoliczności, które uniemożliwiają przeprowadzenie egzaminu w sposób tradycyjny (np. pandemia), forma egzaminu ulega zmianie; egzamin w takich sytuacjach ma formę pisemną i składa się z 1 części (test leksykalno-gramatyczno-ortograficzny + dłuższa wypowiedź pisemna). Ocena według kryteriów.
|
Zakres tematów: |
Leksyka:
1. Kulinaria (rosyjska kuchnia narodowa, polska kuchnia narodowa, przepisy kulinarne, restauracja, diety).
2. Miejsca użyteczności publicznej (sklepy, zakupy, odzież, moda, szewc, fryzjer, salon urody, zegarmistrz, pralnia, bank, poczta).
3. Współczesne sposoby i rodzaje komunikacji (telefonia komórkowa, komputer, Internet, media społecznościowe).
4. Muzeum, galeria (Ermitaż, Galeria Tretiakowska, malarstwo rosyjskie – znani malarze rosyjscy i ich obrazy).
5. Kino (gatunki filmowe, praca aktora, filmy rosyjskie, rosyjscy aktorzy i reżyserzy, recenzja filmu).
6. Zdrowie (rodzaje chorób, budowa anatomiczna człowieka, służba zdrowia w Rosji i w Polsce, wizyta u lekarza, choroby XXI wieku, tradycyjne i domowe sposoby leczenia chorób).
7. Transport (rodzaje środków transportu, zakup biletów, dworzec, port lotniczy, prawo jazdy, wypadek drogowy).
Gramatyka:
1. powtórzenie zasad gramatycznych;
2. tworzenie trybu rozkazującego czasowników;
3. powtórzenie odmiany przymiotników; przymiotniki dzierżawcze, krótkie formy, stopniowanie;
4. tworzenie i odmiana imiesłowów przymiotnikowych;
5. tworzenie imiesłowów przysłówkowych;
6. odmiana liczebników;
7. połączenie liczebników z rzeczownikami i przymiotnikami;
8. odmiana zaimków.
Ortografia:
1. powtórzenie zasad ortograficznych;
2. pisownia „n” i „nn” w przymiotnikach i imiesłowach przymiotnikowych;
3. pisownia przysłówków;
4. pisownia wyrazów złożonych;
5. zasady użycia wielkich liter.
|