Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań kulturoznawczych 520-KS2-1MBK
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa 2010, s. 81-125

Babbie Earl, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa 2005, s. 109-138

Barbour Rosaline, Badania fokusowe, PWN, Warszawa 2010, s. 21-151

Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, rozdz. 11: Konstruowanie kwestionariusza, [w:] tychże, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. Elżbieta Hornowska, Poznań 2001,, s. 266-296

Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Problemy etyczne, [w:] tychże, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań 2000, s. 268-291

Nowotny Agata, Sztandar-Sztanderska Karolina, Daszkowska-Kamińska Aleksandra, 2010, Jak diagnozować środowisko lokalne?, „Równać szanse”: http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1535/3412_Poradnik_do_diagnozy_RS_2010_OKG.pdf ; http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1519/3414_Poradnik_do_diagnozy_wywiady_RS_2010_OKG.pdf

Literatura uzupełniająca:

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004

Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009

Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Warszawa 2013

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, t. 2

Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010

Karpiński Jakub, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Białystok 2018

Kmita Jerzy, Kultura jako przedmiot badań, Poznań 2001

Kozinets Robert V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012

Kvale Steinar, Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. Stanisław Zabielski, Białystok 2004

Kvale Steinar, Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu; Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, [w:] tegoż: Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010, s. 27-57.

Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, , t. I i II, PWN, Warszawa 2010

Rapley Tim, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010

Salzman Philip Carl, Rice Patricia C., Myśleć jak antropolog, Gdańsk 2009

Schuman Howard, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013

Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007

Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008

Szerder Mirosław, Metoda i technika sondażowych badań opinii, Warszawa 2010

Sztumiński Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005

Efekty uczenia się:

Efekt uczenia się:

Student_ka zna i rozumie wybrane współczesne metody badań jakościowych (w tym autoetnografię, etnografię performatywną, analizę dyskursu) stosowane w kulturoznawstwie oraz ich zakorzenienie w tradycjach badawczych i kontekstach etycznych. (P7U_W KA7_WG2, KA7_WK2) : egzamin ustny, projekt badawczy, dyskusja

Student_ka potrafi zaplanować i przeprowadzić małoskalowy projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod jakościowych, opracować jego założenia metodologiczne oraz zaprezentować wnioski w formie ustnej i pisemnej. (P7U_U KA7_UK2, KA7_UK3):projekt badawczy, prezentacja, referat, aktywność

Student_ka potrafi przeprowadzić wywiad jakościowy, prowadzić obserwację uczestniczącą i zastosować narzędzia analizy treści lub dyskursu z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i etycznego. P7U_U KA7_UK3 ćwiczenia praktyczne, projekt, referat

Student_ka wykazuje otwartość na różnorodność kulturową oraz potrafi krytycznie analizować własną pozycję badawczą, dostrzegając wyzwania związane z zaangażowaniem społecznym badacza. (P7U_K KA7_KO1, KA7_KO2): projekt badawczy, aktywność na zajęciach, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie ćwiczeń oceniane są:

- projekt badawczy,

- frekwencja: możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona , forma zaliczenie nieobecności po konsultacji z prowadzącym

- aktywność na zajęciach poparta lekturą tekstów.

Projekt badawczy – 40%

Egzamin ustny – 30%

Aktywność na zajęciach – 20%

Referat indywidualny – 10%

Zakres tematów:

1. Plan badań i prowadzenie postępowania badawczego.

3. Obserwacja w badaniach kultury.

4. Kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze.

5. Wywiad jakościowy.

6. Praca nad projektem badawczym.

7. Prowadzenie badań i prezentacja ich wyników.

Metody dydaktyczne:

lektura monograficzna, praca zbiorowa, praca indywidulana, dyskusja, elementy wykładowe w prezentacji materiału teoretycznego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 11:30 - 13:00, sala B4
Karolina Wierel 11/ szczegóły
2 co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala B4
Karolina Wierel 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)