Metody badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS2-1MBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie pogłębionej wiedzy na temat metod badawczych sosowanych w kulturoznawstwie i naukach humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań jakościowych. Przedstawione zostaną klasyczne, jak i najnowsze metody badawcze. Prezentacja wybranych metod oraz podejść badawczych związanych z badaniami nad kulturą; przykłady ich zastosowania w badaniach kulturoznawczych ze szczególnym uwzględnieniem interdyscyplinarnego charakteru. Pogłębione przygotowanie studentów do wyboru własnej drogi poznania kultury. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - ogólnoakademicki Kod przedmiotu - 520-KS2-1MBK Język przedmiotu - Język polski Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy , MODUŁ 3: Przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina nauk humanistycznych: nauki o kulturze i religii Rok studiów pierwszy rok drugiego stopnia /semestr I Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – np. 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – . wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, (w ramach wykładu), metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń, również w ramach konsultacji), metoda pokazu (w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych). Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 15 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 9 godzin; – przygotowanie do egzaminu – 20; – egzamin -1; – udział w konsultacjach – 10 godzin; – przygotowanie projektu - 30 godzin. Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Alexander Bryant Keith, 2010, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 581-622. • Babbie Earl, 2005, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa: PWN, s. 109-138. • Flick Uwe, 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tamże: Etyka w badaniach jakościowych, s. 121-133. • Giza Anna, 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław: Zakład im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. • Godlewski Grzegorz, 2010, Luneta i radar: o dwóch strategiach badań kulturoznawczych, [w:] Wojciech Jerzy Burszta, Michał Januszkiewicz, Kulturo-znawstwo dyscyplina bez dyscypliny?, Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS, s. 51-64. • Hammersley Martyn, Atkinson Paul, 2000, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. • Kępa Ewa, 2012, Autoetnografia – metoda dla odważnych?, [w:] Katarzyna Citko, Marzanna Morozewicz (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Białystok: „Trans Humana”, s. 109-121. • Kmita Jerzy, 2007, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, tamże: Kultura symboliczna, s. 47-87. • Olesen Virginia, 2009, Feministyczne badania jakościowe u progu milenium. Zarys i wyzwania, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. I, tłum. Monika Bobako, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN, s. 341-398. • Rakowski Tomasz, 2013, Etnografia/animacja/sztuka. Obrona metodologiczna, "Stan Rzeczy", Nr 1 (4), s. 38-63, https://stanrzeczy.edu.pl/index.php/srz/article/view/170 • van Dijk Teun A., 2001, Badania nad dyskursem, [w:] tegoż, (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9-44. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa 2010, s. 81-125 Babbie Earl, rozdz. 4: Plan badań, [w:] tegoż, Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz i In., Warszawa 2005, s. 109-138 Barbour Rosaline, Badania fokusowe, PWN, Warszawa 2010, s. 21-151 Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, rozdz. 11: Konstruowanie kwestionariusza, [w:] tychże, Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. Elżbieta Hornowska, Poznań 2001,, s. 266-296 Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Problemy etyczne, [w:] tychże, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Dymczyk, Poznań 2000, s. 268-291 Nowotny Agata, Sztandar-Sztanderska Karolina, Daszkowska-Kamińska Aleksandra, 2010, Jak diagnozować środowisko lokalne?, „Równać szanse”: http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1535/3412_Poradnik_do_diagnozy_RS_2010_OKG.pdf ; http://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1519/3414_Poradnik_do_diagnozy_wywiady_RS_2010_OKG.pdf Literatura uzupełniająca: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003 Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004 Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009 Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Warszawa 2013 Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., 2010, (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, t. 2 Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010 Karpiński Jakub, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Białystok 2018 Kmita Jerzy, Kultura jako przedmiot badań, Poznań 2001 Kozinets Robert V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012 Kvale Steinar, Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. Stanisław Zabielski, Białystok 2004 Kvale Steinar, Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu; Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, [w:] tegoż: Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010, s. 27-57. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, , t. I i II, PWN, Warszawa 2010 Rapley Tim, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010 Salzman Philip Carl, Rice Patricia C., Myśleć jak antropolog, Gdańsk 2009 Schuman Howard, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013 Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007 Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008 Sztumiński Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005 Badania jakościowe. Podejścia i teorie, pod red. Dariusza Jemielniaka, t. 1 PWN 2012 Badania jakościowe. Metody i narzędzia , pod red. Dariusza Jemielniaka, t. 2 PWN 2012 Uwagi: W spisie lektur niektóre źródła odpowiadają lekturom, które studenci I stopnia kulturoznawstwa poznali wcześniej w trakcie zajęć z Metodologii badań kulturoznawczych. Umieszczono je z myślą o osobach, które nie miały okazji poznać ich wcześniej. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student_ka zna i rozumie wybrane współczesne metody badań jakościowych (w tym autoetnografię, etnografię performatywną, analizę dyskursu) stosowane w kulturoznawstwie oraz ich zakorzenienie w tradycjach badawczych i kontekstach etycznych (P7S_WG: KA7_WG2, P7S_WK: KA7_WK2) UMIEJĘTNOŚCI: Student_ka potrafi zaplanować i przeprowadzić małoskalowy projekt badawczy z wykorzystaniem wybranych metod jakościowych, opracować jego założenia metodologiczne oraz zaprezentować wnioski w formie ustnej i pisemnej (P7S_UK: KA7_UK2, KA7_UK3). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student_ka wykazuje otwartość na różnorodność kulturową oraz potrafi krytycznie analizować własną pozycję badawczą, dostrzegając wyzwania związane z zaangażowaniem społecznym badacza. (P7S_KO: KA7_KO1, KA7_KO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: aktywność w trakcie wykładu, ocena zaangażowania, merytoryczności wypowiedzi i refleksji. Ćwiczenia: Praca grupowa lub samodzielna nad projektem badawczym W trakcie ćwiczeń oceniane są: - projekt badawczy, - aktywność na zajęciach poparta lekturą tekstów - przygotowany referat na temat uzgodniony z prowadzącym Projekt badawczy – 40% Egzamin ustny – 30% Aktywność na zajęciach – 20% Referat indywidualny – 10% Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego. W uzasadnionych przypadkach na podstawie egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Wierel | |
Prowadzący grup: | Karolina Wierel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza z zakresu antropologicznych podstaw kulturoznawstwa i socjologii kultury. Metody dydaktyczne: wykład problemowy z elementami dyskusji, wykład informacyjny, lektura monograficzna, praca zbiorowa, praca indywidualna, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 15 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 9 godzin; – przygotowanie do egzaminu – 20; – egzamin -1; – udział w konsultacjach – 10 godzin; – przygotowanie projektu - 30 godzin. Razem 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Celem zajęć jest rozwinięcie wiedzy, umiejętności i refleksji metodologicznej w zakresie jakościowych badań kulturoznawczych. Zajęcia umożliwiają studentkom i studentom samodzielne projektowanie i realizację badań, refleksję nad rolą badacza oraz etycznymi aspektami pracy terenowej. Rozwijanie umiejętności samodzielnego planowania i realizacji badań kulturowych, w tym projektowania problemów badawczych, doboru odpowiednich narzędzi oraz etycznego prowadzenia badań w środowiskach społecznych. Kształtowanie krytycznej refleksji nad statusem wiedzy kulturoznawczej, pozycją badacza, zaangażowaniem społecznym oraz wpływem badań na społeczności badane. Doskonalenie kompetencji interpretacyjnych i argumentacyjnych, umożliwiających analizę wytworów kultury oraz praktyk społecznych z wykorzystaniem różnych perspektyw teoretycznych. Wzmacnianie kompetencji społecznych, w tym umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dialogu naukowego oraz gotowości do podejmowania działań na rzecz wspólnoty poprzez badania kulturowe. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Doris Bachamnn-Medick, Cultural Studies. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012 2. Ewa Domańska, Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce http://www.rcin.org.pl/Content/51247/WA248_67479_P-I-2524_domanska-zwrot.pdf 3. Marcin Napiórkowski, Mitologia współczesna, Warszawa 2018 4. Paul E. Wallis, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005 5. John W. Cerswell, Projektowanie badań naukowych i metody jakościowe, ilościowe i mieszane, 2012, 6. Autobiografizm w kulturze współczesnej, red. K. Citko, M. Morozewicz, Białystok 2012 7. E. Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, nr 1-2 Literatura uzupełniająca: 1. E. Domańska, Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej “Teksty drugie” 2017, nr 1, s. 41–59 2. Fredrick Barth, W stronę pełniejszego opisu i głębszej analizy zjawisk kulturowych (s. 180-192) , w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, PWN, Warszawa 2004 3. Janusz Sztumiński, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995 (2010), |
|
Uwagi: |
frekwencja: możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona , forma zaliczenie nieobecności po konsultacji z prowadzącym |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa, Joanna Mytnik-Daniluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.