Literatura: |
Buława-Halsz J., (2017), Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Chrzanowska I., (2021) Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Dykcik W., red. (2009) Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Frith U., (2008), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Krause A.,( 2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej , Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Krupa B., Sowa J., (2021) Pedagogika Specjalna. Zarys tematyki. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Rzeszów.
Kijak R., Podgórska -Jachnik D., Stec K., (2020), Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.
Krzemińska D., Lindyberg, (2012), Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Pisula E., (2012), Autyzm, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia (2015), Kolegium Wydawnicze UWM, Olsztyn.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia:
- uczestnictwo w zajęciach; dopuszczalna dwukrotna nieobecność (2 x 1,5h),
- aktywność na zajęciach,
- na przedostatnich zajęciach w semestrze odbędzie się quiz zbudowany z pytań, które zostaną systematycznie podawane po każdych ćwiczeniach. Studenci odpowiadają na pytania w 4-5 osobowych grupach.
|
Zakres tematów: |
Ćwiczenia 1 - Ustalenie potrzeb i zasad podczas współpracy na ćwiczeniach z pedagogiki specjalnej.
Ćwiczenia 2 - Ustalenie wspólnej terminologii używanej podczas cyklu zajęć z pedagogiki specjalnej. Zapoznanie z podstawowymi rodzajami placówek, w których mogą się uczyć OzN.
Ćwiczenia 3 - Zapoznanie się z podstawowymi aspektami rozwoju osoby doświadczającej niepełnosprawności ruchowej.
Ćwiczenia 4 - Poznanie podstawowych elementów komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) jako droga ku poznaniu wspólnych i swoistych potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Ćwiczenia 5 - Ukazanie podmiotowości, autonomii, jakości życia i normalizacji środowiska życia OzN w kontekście partycypacji OzN w kulturze.
Ćwiczenia 6 - Ukazanie podmiotowości, autonomii, jakości życia i normalizacji środowiska życia OzN w kontekście partycypacji OzN w sporcie.
Ćwiczenia 7 - Przedstawienie specyfiki rozwoju osób w spektrum autyzmu - obszaru potrzeb; autonomii; jakości życia.
Ćwiczenia 8 - Wspólne i swoiste potrzeby OzN w zakresie ich gotowości do poznawania świata. Przeciwdziałanie przemocy wobec OzN.
Ćwiczenia 9 - Specyfika rozwoju osób doświadczających chorób przewlekłych. Zapoznanie z podstawowymi chorobami przewlekłymi oraz zespołami genetycznymi.
Ćwiczenia 10 - Ukazanie OzN jako autorów własnego życia w realizacji indywidualnych potrzeb.
Ćwiczenia 11 - Zapoznanie z wybranymi metodami wspomagania rozwoju OzN.
Ćwiczenia 12 - Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością – kierunek wsparcia, dostrzeżenie indywidualnych potrzeb.
Ćwiczenia 13 - Zapoznanie z kierunkiem zmian w podejściu do OzN z perspektywy historycznej.
Ćwiczenia 14 - Usystematyzowanie wiedzy zdobytej podczas ćwiczeń z pedagogiki specjalnej.
Ćwiczenai 15 - Sprawdzenie jakości kształcenia podczas ćwiczeń z pedagogiki specjalnej – ewaluacja zajęć.
|