Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika 380-OS1-1AND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000

3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000

4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005

5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010

6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007

7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992

Literatura uzupełniająca:

1. Czykier K., Projektowanie uniwersalne w edukacji ludzi dorosłych, (w:) M. M. Perkowska, T. Bajkowski (red.), Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki, Białystok 2022

2. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015

3. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18

4. Rudnik A., Czykier K., Człowiek stary jako podmiot oddziaływań edukacyjnych (?), (w:) Przegląd Pedagogiczny nr 2 rok 2015, s.58-68

Efekty uczenia się:

KP6_WG1

Poznając tradycje i współczesność kształcenia ustawicznego, edukacji i (samo) wychowania w ciągu całego życia człowieka, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych – zaliczenie pisemne, test kontrolny

KP6_WK6

Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę – zaliczenie pisemne, test kontrolny

KP6_UO1

W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i kształcenia potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań – zaliczenie pisemne, test kontrolny

KP6_KO1

Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki – dyskusja,

KP6_KR1

Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości oraz ograniczeń rozwoju a także zdolności uczenia się człowieka w ciągu całego życia, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki – dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładów jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (osiągnięcie minimum oceny 3,0).

Zaliczenie wykładów następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 51% punktów)/bądź pracy zaliczeniowej.

Zakres tematów:

1. Istota i założenia andragogiki jako nauki. Wymiar teoretyczno-metodologiczny. Podstawowe pojęcia

2. Zarys idei andragogicznych w wymiarze historycznym

3. Możliwości rozwoju i zdolność uczenia się człowieka dorosłego

4. Elementy dydaktyki dorosłych. Proces kształcenia człowieka dorosłego. Nauczyciel dorosłych. Charakterystyka procesu grupowego.

5. Badania biograficzne w teorii i praktyce andragogicznej.

6. Gerontologia edukacyjna oraz edukacja ludzi starszych w Polsce i na świecie.

7. Problemy późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala C2.2 (wyk)
Joanna Borowik 57/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)