Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-1AND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 1, stopień 1, semestr II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 45 godz. - udział w konsultacjach: 4 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz. - przygotowanie pracy zaliczeniowej: 9 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 49 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 41 godz. – 1,5 ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000 3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000 4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005 5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007 7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999 8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 Poznając tradycje i współczesność kształcenia ustawicznego, edukacji i (samo) wychowania w ciągu całego życia człowieka, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KP6_WK6 Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę KP6_UO1 W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i kształcenia potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KP6_KO1 Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki KP6_KR1 Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości oraz ograniczeń rozwoju a także zdolności uczenia się człowieka w ciągu całego życia, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń: pisemne zaliczenie wykładów: pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Joanna Gregorczuk-Prosicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.