Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS1-1AND
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. POW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na

podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok 1, stopień 1, semestr II

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 45 godz.

- udział w konsultacjach: 4 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz.

- przygotowanie pracy zaliczeniowej: 9 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 49 godz. – 1,5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 41 godz. – 1,5 ECTS

Literatura:

1. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009

2. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000

3. Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej, Białystok 2000

4. Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005

5. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

6. Skrzypczak J., Przyszczypkowski K., Jankowski D. (red.). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007

7. Turos L., Andragogika ogólna. Warszawa 1999

8. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

KP6_WG1

Poznając tradycje i współczesność kształcenia ustawicznego, edukacji i (samo) wychowania w ciągu całego życia człowieka, zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

KP6_WK6

Poznając istotę i założenia andragogiki jako nauki w jej wymiarze teoretyczno-metodologicznym ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

KP6_UO1

W perspektywie zdobytej wiedzy dotyczącej całożyciowej perspektyw rozwoju i kształcenia potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań

KP6_KO1

Zgłębiając zawiłości dorosłości między socjalizacją, a wychowaniem, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

KP6_KR1

Przez pryzmat zdobytej wiedzy na temat możliwości oraz ograniczeń rozwoju a także zdolności uczenia się człowieka w ciągu całego życia, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ćwiczeń: pisemne

zaliczenie wykładów: pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Czykier
Prowadzący grup: Krzysztof Czykier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik
Prowadzący grup: Joanna Borowik, Joanna Gregorczuk-Prosicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)