Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Bigaj M., Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023.
Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Leksy K., Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020.
Szołtysek A. F., Filozofia edukacji, Impuls, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019.
Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009.
Mencwel A. (red.), Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009.
Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020.
Steward K., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2005.
|
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UW2
Rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej (sposób weryfikacji: test zaliczeniowy z treści poruszanych na ćwiczeniach, aktywność podczas zajęć, udział w dyskusji);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KO1
Budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: aktywność podczas zajęć, udział w dyskusji);
KA7_KR2
Pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej (sposób weryfikacji: wykonanie prezentacji na temat opisany w zakresie tematycznym przedmiotu i jej pokaz grupie, aktywność podczas zajęć, udział w dyskusji);
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń:
1) obecność na zajęciach (wymagane jest 75% obecności na zajęciach; nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji w formie wcześniej uzgodnionej z prowadzącym). Niezaliczona nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej. Student ma miesiąc na zaliczenie nieobecności.
2) pozytywnie zaliczone kolokwium pisemne w formie testu z pytaniami zamkniętymi (zalicza 51% pełnych, prawidłowych odpowiedzi);
3) aktywność podczas ćwiczeń poświęconych analizie literatury przedmiotu, w tym przedstawienie prezentacji z zakresu problematyki związanej z przedmiotem.
W ramach realizacji zadań podlegających ocenie, studenci korzystający z systemów SI są zobowiązani do zapoznania się z zasadami korzystania z tych systemów i dokumentowania pod bibliografią sposobów ich wykorzystania.
Zarządzenie nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. :
https://bip.uwb.edu.pl/uwb/akty-prawne-uwb/2025/zarzadzenia-rektora/25567,Zarzadzenie-nr-31-Rektora-Uniwersytetu-w-Bialymstoku-z-dnia-11-kwietnia-2025-r-w.html
|
Zakres tematów: |
- edukacja i wychowanie w przestrzeni społeczno-kulturowej dzieci (w tym dzieci z SPE) w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej;
- język dzieci, język symboliczny, terapeutyczny język baśni;
- higiena cyfrowa, dziecko w nowej przestrzeni kulturowej
- kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej.
|