Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe z elementami statystyki 380-RS5-3GKG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf

Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE.

Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN.

Privitera, G. (2018). Statistics for the Behavioral Sciences. SAGE.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Literatura uzupełniająca:

Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE.

Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. http://biecek.pl/Eseje/

Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach.

Efekty uczenia się:

- wskazuje możliwości realizowania poszczególnych metod statystycznych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego MS Excel (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne);

- poprawnie używa terminologii związanej z metodologią badań ilościowych i statystyką (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne);

- zna istotę pomiaru i konsekwencje użycia skal pomiarowych przy analizie wyników badań (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne);

- opisuje i analizuje rozkład zmiennych ilościowych charakteryzujących procesy i zjawiska społeczne (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne);

- prognozuje skutki procesów i zjawisk społecznych – ustala związki między zmiennymi, istotność różnic między danymi ilościowymi (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne);

- wykazuje postawę rzetelności i dbałości przy dokonywania analiz wyników badania (sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne).

Metody i kryteria oceniania:

- Test składający się z zadań zamkniętych i otwartych (maks. 15 pkt.).

- 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w teście jest wymagana do zaliczenia;

- Punktacja/oceny:

15pkt=bdb

14.75-13.75=db+

13.50-12.50=db

12.25-11.00=dst+

10.75-8.00=dst

<8.00 = ndst

Zakres tematów:

1) Wprowadzenie do przedmiotu - program i warunki zaliczenia. Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących etapów badania naukowego w badaniach ilościowych w naukach społecznych - przedmiot i cele badań; problemy i hipotezy badawcze; rodzaje zmiennych i wskaźników. Wprowadzenie do statystki (2 godz.)

2) Konstrukcja narzędzi w badaniach sondażowych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestionariusz ankiety). Związek między pytaniami (poleceniami) w kwestionariuszu ankiety a problemami badawczymi. Konstrukcja ankiet online z wykorzystaniem formularza Google. Wybrane platformy komercyjne (Survio, SurveyMonkey, LimeSurvey). (3 godz.)

3) Podstawowe pojęcia statystyczne. Pomiar – istota i właściwości. Charakterystyka skal pomiarowych – nominalna, porządkowa,

przedziałowa i stosunkowa. Przekształcanie skal. Umieszczanie w pamięci komputera danych z badań ilościowych-wykorzystanie

arkusza kalkulacyjnego Excel, dysk Google. Zasady wpisywania i czyszczenia danych pochodzących z narzędzi badawczych. Budowanie

tabel przestawnych. Graficzne formy prezentacji danych. ( 3 godz.)

4) Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, chrakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia

arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. Związek korelacyjny i funkcjonalny. Warunki stosowania, obliczanie i

interpretacja współczynnika korelacji miarowej Pearsona – kiedy można obliczać wartość współczynnika, jakie wartości współczynnik

może przyjmować, wartość współczynnika a kierunek i siła liniowego związku dwóch zmiennych w próbie. (3 godz.)

5) Wnioskowanie statystyczne – procedura wnioskowania statystycznego. Hipotezy statystyczne – ich rodzaje i weryfikacja. Kryteria

doboru testów statystycznych. Błąd I i II rodzaju, poziom istotności. Istotność współczynników korelacji – test istotności współczynnika

korelacji r Pearsona. Zastosowanie testów nieparametrycznych – test niezależności chi kwadrat oraz parametrycznych – Test t-Studenta dla dwu

prób niezależnych, test t-Studenta dla dwu prób zależnych. (4 godz.)

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji, zadania problemowe.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 16:00 - 17:30, sala A207 (cwi)
Konrad Górnicki 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)