Literatura: |
Literatura podstawowa:
Bidziński (2020) (red.), Dziecko jako badacz. Wyd. UJK.
Dolya, G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka.
Helm, J.H., Katz, L. G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa.
Jaszczyszyn E. (2013), Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (s. 201-215). W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji, BIałystok.
Jaszczyszyn, E. (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A.
Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie.
Bilewicz-Kuźnia, B. (2014), Edukacja geometryczna dzieci, Lublin.
Doyla G., (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, Key to Learning Polska.
Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka, K., (2019), Dziecinnie prosta matematyka, Warszawa.
Szmidt , K.J. (2022/3), Dziecko odkrywca twórczych problemów i pytań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 17, No. 66, p. 11-26.
Korwin-Szymanowska, A. (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., Witkowska-Tomaszewska, A. Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.
Lewandowska, E. (2017), Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-
Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej, tłum. A. Thierry, WSiP.
Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.
Szmidt, J.J. (2022/3). Dziecko odkrywca twórczych problemów i pytań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 17, No. 66, p. 11-26.
Literatura uzupełniająca
Andrzejewska, J. (2009) (red.), Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Wydawnictwo UMSC, Lublin.
Dudzińska, I., Lipina, St., Wlaźnik, K. (1981), Metodyka wychowania w przedszkolu, cz. 1, WSiP.
Hunziker, D. (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa.
Karwowska-Struczyk, M. (1987). Rozmowa dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP.
Stankiewicz, B. (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, WSiP.
Artykuły z czasopism pedagogicznych (Wychowanie w Przedszkolu), czasopismo dla dzieci (Przedszkolne ABC).
|
Efekty uczenia się: |
A7_WG2 - charakteryzuje podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_WG6 - opisuje słownie (pisemnie) metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_WG7 - tłumaczy znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_UW4 - dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia -sposób weryfikacji: ocena uzasadnienia ustnego.
KA7_UK2 - poprawnie posługuje się językiem polskim i obcym oraz wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi ustnych.
KA7_UO3 - identyfikuje spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie
edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.
|