Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w przedszkolu cz. 1 380-DN5-3AJK1
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bidziński (2020) (red.), Dziecko jako badacz. Wyd. UJK.

Dolya, G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka.

Helm, J.H., Katz, L. G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa.

Jaszczyszyn E. (2013), Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (s. 201-215). W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji, BIałystok.

Jaszczyszyn, E. (2020). Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej. W: A.

Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová (red.) Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (s. 109-121). Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego. Stowarzyszenie.

Bilewicz-Kuźnia, B. (2014), Edukacja geometryczna dzieci, Lublin.

Doyla G., (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, Key to Learning Polska.

Jaworska M., Jędrzejewska M., Nawrocka, K., (2019), Dziecinnie prosta matematyka, Warszawa.

Szmidt , K.J. (2022/3), Dziecko odkrywca twórczych problemów i pytań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 17, No. 66, p. 11-26.

Korwin-Szymanowska, A. (2017), Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju-w stronę paradygmatu uczenia się, [w:] J. Bałachowicz, Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., Witkowska-Tomaszewska, A. Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

Lewandowska, E. (2017), Edukacja obywatelska-edukacja demokratyczna-edukacja dla zrównoważonego rozwoju, [w:] J. Bałachowicz, A. Korwin-

Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej, tłum. A. Thierry, WSiP.

Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa.

Szmidt, J.J. (2022/3). Dziecko odkrywca twórczych problemów i pytań, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 17, No. 66, p. 11-26.

Literatura uzupełniająca

Andrzejewska, J. (2009) (red.), Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Wydawnictwo UMSC, Lublin.

Dudzińska, I., Lipina, St., Wlaźnik, K. (1981), Metodyka wychowania w przedszkolu, cz. 1, WSiP.

Hunziker, D. (2018), Kompetencje bez tajemnic, Słupsk; Warszawa.

Karwowska-Struczyk, M. (1987). Rozmowa dziecka w wieku przedszkolnym. WSiP.

Stankiewicz, B. (1979) Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym, WSiP.

Artykuły z czasopism pedagogicznych (Wychowanie w Przedszkolu), czasopismo dla dzieci (Przedszkolne ABC).

Efekty uczenia się:

A7_WG2 - charakteryzuje podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

KA7_WG6 - opisuje słownie (pisemnie) metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

KA7_WG7 - tłumaczy znaczenie i dostrzega możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

KA7_UW3 - uwzględnia w opracowywanych przez siebie projektach współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

KA7_UW4 - dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia -sposób weryfikacji: ocena uzasadnienia ustnego.

KA7_UK2 - poprawnie posługuje się językiem polskim i obcym oraz wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi ustnych.

KA7_UO3 - identyfikuje spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie

edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

KA7_KK4 - wykazuje się autorefleksją nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi - sposób weryfikacji: ocena odpowiedzi pisemnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu potwierdzi stopień osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia się kontrolowana jest na bieżąco w trakcie realizacji zajęć.

Wykład – warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach (95% obecności).

Zaliczenie obejmuje: usprawiedliwienie ewentualnych nieobecności oraz wykonanie zadań zleconych (np. pisemne udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wykładów).

Forma zaliczenia może być modyfikowana w zależności od szczególnych potrzeb Studentów.

Zakres tematów:

Metodyka jako dyscyplina praktyczna. Organizacyjne formy pracy z dziećmi. Teorie pedagogiczne wspierające rozwój dziecka i ich implementacja w praktyce (w wyborze). Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Pytania dzieci i nauczyciela. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: kształcenie językowe dzieci. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: koncepcje nauczania czytania i przygotowanie do pisania w przedszkolu. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: przedszkolna edukacja matematyczna. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu. Edukacja outdoor (nauka w terenie).

Metody dydaktyczne:

Wykład, opowiadanie, pogadanka, anegdota, objaśnianie lub wyjaśnianie, film, pokaz połączony z przeżyciem, pokaz z objaśnieniem, metoda tekstu przewodniego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 13:45 - 15:15, sala A112 (war)
Elżbieta Jaszczyszyn 36/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)