Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA-pisanie akademickie 1 340-AR1-1PWR
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 48
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

A. Oshima, A. Hogue, Writing Academic English, 4th edition, Pearson-Longman,2005

H. Cory, Advanced Writing with English in Use, OUP, 1999.

I. Leki, Academic Writing: Exploring Processes and Strategies, CUP, 1998.

M. McCarthy, F. O'Dell, Academic Vocabulary in Use: Vocabulary reference and practice, CUP, 2008.

Efekty uczenia się:

KP6_WG9 absolwent zna i rozumie: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji (analiza/interpretacja tekstu, esej) -- weryfikacja na podstawie sprawdzonych tekstów

KP6_WG10 absolwent zna i rozumie: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego (analiza/interpretacja tekstu, esej) -- weryfikacja na podstawie sprawdzonych tekstów

KP6_WK1 absolwent zna i rozumie: problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją w różnorodnych tekstach i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji (analiza/interpretacja tekstu, esej) -- weryfikacja na podstawie sprawdzonych tekstów

KP6_UW3 absolwent potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (analiza/interpretacja tekstu, esej) -- weryfikacja na podstawie sprawdzonych tekstów

KP6_UW4 absolwent potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (analiza/interpretacja tekstu, esej) -- weryfikacja na podstawie analizy sprawdzonych tekstów

KP6_UK4 absolwent potrafi: brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (analiza/interpretacja tekstu, esej, debata) -- weryfikacja poprzez bieżącą obserwację i analizę tekstów pisanych przez studentów

KP6_UO1 absolwent potrafi: planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (zarys eseju) -- weryfikacja poprzez bieżącą obserwację pracy w grupie

KP6_UU1 absolwent potrafi: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie - weryfikacja poprzez bieżącą obserwację postępów studenta

KP6_KK1 absolwent potrafi: krytycznej oceny posiadanej wiedzy (czytanie koleżeńskie wraz z ewaluacją) -- weryfikacja poprzez bieżącą obserwacje dyskusji nad tekstem

KA_KK2 absolwent potrafi: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

KP6_KO3 absolwent jest gotów do: świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

KP6_KO4 absolwent jest gotów do: tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu będzie oparte o następujące kryteria:

- zaliczenie zadań pisemnych podczas zajęć, (50%)

- zaliczenie zadań domowych, (40%)

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%)

Ocena na podstawie samodzielnie napisanych tekstów na zasadzie progresywnej, tzn. jeżeli student przy kolejnych pracach pisemnych wykazuje postęp, otrzymuje końcową ocenę na podstawie ostatnich prac.

W ocenie pracy pisemnej brane są pod uwagę następujące elementy:

- poprawność gramatyczna i ortograficzna (25%)

- bogactwo i zaawansowanie słownictwa (25%)

- znajomość i umiejętność zastosowania środków stylistycznych (25%)

- organizacja tekstu i klarowność wywodu (25%)

Skala ocen:

bardzo dobry 5 co najmniej 91%

dobry plus 4,5 co najmniej 81%

dobry 4 C co najmniej 71%

dostateczny plus 3,5 co najmniej 61%

dostateczny 3 co najmniej 51%

niedostateczny 2 - poniżej 51%:

Zakres tematów:

1. Akapit jako samodzielny tekst

2. Jedność i spójność

3. Korzystanie ze źródeł zewnętrznych

4. Przypisy i bibliografia wg MLA.

5. Ogólna idea eseju jako wstępu do tekstu akademickiego.

6. Esej opisujący proces.

7. Esej porównawczy.

8. Esej przyczynowo-skutkowy.

Metody dydaktyczne:

Podająca: objaśnienie

Praktyczna:

-- ćwiczenie pisania tekstów jednoakapitowych i wieloakapitowych esejów.

-- edycja i (auto)korekta takstu

-- wspólne omawianie tekstów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 1B
Stefan Kubiak 15/ szczegóły
2 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala 1D
Stefan Kubiak 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)