1. Zapoznanie się ze specyfiką, celami oraz zasadami funkcjonowania placówki, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo – wychowawczych, sposobu organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.
2. Zapoznanie się z warsztatem pracy pedagoga szkolnego: prowadzoną dokumentacją szczególnie w kontekście realizowanej w szkole pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3. Poznanie warsztatu pracy nauczyciela wychowawcy:
• obserwowanie procesów komunikowania interpersonalnego,
• sposobów integrowania różnej działalności, w tym opiekuńczo – wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,
• działań podejmowanych na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa uczniów.
4. Uczestnictwo w zajęciach, obserwacja wychowanków, praca indywidualna i w zespołach w poszczególnych grupach wiekowych:
• obserwacja zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych nauczycieli i uczniów,
• współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki nad grupą, podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zajęć wychowawczych, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Uczestnictwo w procesie diagnozowania dynamiki grupy i pozycji uczniów w klasie, poznawanie uczniów: sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań, zdolności,
6. Analizowanie konkretnych przypadków: podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami, działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym.
7. Aktywny udział w działalności placówki poprzez samodzielne zorganizowanie i prowadzenie godziny wychowawczej oraz realizowanie działań opiekuńczo - wychowawczych.
8. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem,
sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania.
9. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole.
10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji: ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, ocena przebiegu prowadzonych działań, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omówienia obserwowanych sytuacji i podejmowanych działań.
11. Realizacja innych zadań wyżej nie wymienionych a wynikających ze specyfiki pracy instytucji.
|