Literatura: |
Literatura podstawowa:
Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J. – Metody numeryczne, PWN, Warszawa 2015
Kincaid D., Cheney W. – Analiza numeryczna, WNT, Warszawa 2006
Klamka J., Ogonowski Z. – Metody numeryczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013
Literatura uzupełniająca:
Björck A., Dahlquist G. – Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987
Dryja M., Jankowscy J. i M. – Przegląd metod i algorytmów numerycznych, t.2, WNT, Warszawa 1982
Jankowscy J. i M. – Przegląd metod numerycznych, t. 1, WNT, Warszawa 1981
Stoer J., Bulirsch R. – Wstęp do analizy numerycznej, PWN, Warszawa 1987
Brozi A. - Scilab w przykładach, Wydawnictwo Nakom, Poznać 2010
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:
Zna wybrane metody przybliżonego rozwiązywania układów równań liniowych i nieliniowych. - kolokwia praktyczne w laboratorium; domowe prace rachunkowe/problemowe; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach; obserwacja ciągła aktywności studenta;
Potrafi obliczać wyznaczniki i wyznaczać macierz odwrotną. - domowe prace rachunkowe/problemowe; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach; obserwacja ciągła aktywności studenta;
Zna wybrane metody wyznaczania wartości własnych i wektorów własnych macierzy. - domowe prace rachunkowe/problemowe; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach; obserwacja ciągła aktywności studenta;
Potrafi sformułować zagadnienie aproksymacji, zna wybrane metody aproksymacji. - kolokwia praktyczne w laboratorium; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach;
Zna wybrane metody rachunku całkowego, potrafi obliczać kwadratury dla przedziału skończonego i nieskończonego. - kolokwia praktyczne w laboratorium; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach; obserwacja ciągła aktywności studenta;
Potrafi rozwiązywać numerycznie równania różniczkowe zwyczajne i bardzo proste równania cząstkowe. - kolokwia praktyczne w laboratorium; rozwiązywanie zadań laboratoryjnych na zajęciach; obserwacja ciągła aktywności studenta;
Potrafi rozwiązywać problemy używając pakietu oprogramowania matematycznego. - obserwacja ciągła aktywności studenta;
|
Metody i kryteria oceniania: |
Przewidziane są dwa kolokwia i dwa projekty. W przypadku, gdy student nie odda projektu w wyznaczonym terminie, otrzymuje 0 pkt. Z kolokwiów student może otrzymać maksymalnie 80 pkt., a z projektów 20 pkt.
Ocena końcowa jest zgodna z następującymi kryteriami:
• 95-100 punktów- ocena: bardzo dobry;
• 88-94 punktów- ocena: dobry plus;
• 77-87 punktów - ocena: dobry;
• 71-76 punktów - ocena: dostateczny plus;
• 51-70 punktów - ocena: dostateczny;
• 0-50 punktów - ocena: niedostateczny.
Prowadzący laboratorium może podnieść ocenę końcową (z wyjątkiem ocen 2,0 i 5,0) o 0,5 w przypadku, gdy student wykazał się wyróżniającą aktywnością na zajęciach. Opuszczenie przez studenta 4 godzin zajęć może skutkować brakiem zaliczenia.
|
Zakres tematów: |
Podstawy programu Scilab.
Interpolacja. Aproksymacja. Interpolacja i aproksymacja funkcjami sklejanymi.
Aproksymacja trygonometryczna.
Interpolacja funkcjami wymiernymi.
Układy algebraicznych równań liniowych.
Układy równań nieliniowych.
Wyznaczanie wartości własnych i wektorów własnych macierzy.
Całkowanie numeryczne.
Różniczkowanie numeryczne.
Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.
Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych.
|