Podstawy fizjologii zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-MS1-3PFZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjologii zwierząt |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia mikrobiologiczne-przedm.obowiązkowe III rok - Mikrobiologia, semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: Student powinien mieć zaliczone przedmioty: Biologia komórki, Różnorodność świata zwierząt |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia z zakresu fizjologii zwierząt. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje procesy fizjologiczne zwierząt, ich regulację oraz powiązania umożliwiające zachowanie homeostazy w organizmie. Przedmiot umożliwia poznanie głównych parametrów fizjologicznych jako wskaźników zdrowia człowieka i zwierząt, rozwija umiejętność stosowania różnych metod w badaniach procesów fizjologicznych oraz interpretacji wyników. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: mikrobiologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów /semestr: III rok pierwszego stopnia / semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych : Wykład – 15 godz.; Laboratorium – 45 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z literaturą, konsultacje, metoda laboratoryjna, pomiar, analiza wyników. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. w tym: 1)udział w wykładach: 15 godz.; 2)udział w zajęciach laboratoryjnych: 45 godz.; 3)przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 63 godz., Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 85 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzymowski T., Przała J. (red). 2015. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa Literatura uzupełniająca: 1.Traczyk W. Z., Trzebski A. (red.) 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej PZWL, Warszawa. 2. Ganong W. 2007. Fizjologia. Podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa 3. Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa. 4. Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1998. Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa. 5. Berg JM, Stryer L., Tymoczko JL, . GattoGJ. 2018. Biochemia, PWN, Warszawa. 6. Lizarbe B., Benitez A, Brioso GA, Sánchez-Montañés M, López-Larrubia P, Ballesteros3 P, and Cerdán S. 2021. Hypothalamic metabolic compartmentation during appetite regulation as revealed by magnetic resonance imaging and spectroscopy methods. (https:// www.researchgate.net/publication/ 239948701_Hypothalamic_metabolic_compartmentation_during_appetite_regulation_as_revealed_by_magnetic_resonance_imaging_and_spectroscopy_7. Schwartz MW, Woods SC, Porte D, Seeley RJ, Baskin, DG. 2000. Central Nervous system control of food intake. Nature 404(6778): 661-71 (https://www.researchgate.net/publication/12550799_Central_Nervous_system_control_of_food_intake) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie rolę i budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych, pseudotkanek oraz tkanek, narządów i organów (KP6_WG2) Student zna i rozumie procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami wyższymi i mikroorganizmami (KP6_WG4) Umiejętności: Student potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia laboratoryjne i metodykę nauk przyrodniczych w celu prowadzenia prostych badań biologicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikrobiologii, a także prowadzić ich dokumentację (KP6_UW1) Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu biochemii, genetyki, anatomii i fizjologii w celu wykazania jedności i różnorodności świata organizmów żywych (KP6_UW2) Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i zespołową uwzględniając zasady BHP i ergonomii, dobierać według potrzeb właściwe metody i narzędzia badawcze oraz techniki informacyjno-komunikacyjne (KP6_UO1) Kompetencje społeczne: Student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz zdrowia publicznego (KP6_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie pisemnych kolokwiów (laboratorium) i pisemnego egzaminu (wykład). Wymagana jest ocena pozytywna ze wszystkich zaliczeń. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bonda-Ostaszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bonda-Ostaszewska, Sebastian Maciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie WF |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bonda-Ostaszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bonda-Ostaszewska, Sebastian Maciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie WF |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.